Ali

Originaltitel: Ali
Regissör:Michael Mann
Utgivningsår:2001

Om Ali:

Berättelsen om världens genom tiderna störste boxare, Muhammad Ali. Historien börjar när den unge och kaxige Cassius Clay vinner en överraskande seger över Sonny Liston och kulminerar med "Rumble in the Jungle" - Alis legendariska uppgörelse med George Foreman.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Gladiator
Regissör: Rowdy Herrington
År: 1992
Genre: Drama, Action
Gatans gladiatorer - inga regler ingen nåd
Titel: Rocky Marciano
Regissör: Richard Fleischer
År: 1975
Genre: Drama, Action
Mandingo

Will Smith, Jamie Foxx, Jon Voight, Mario Van Peebles, Ron Silver, Jeffrey Wright, Mykelti Williamson, Jada Pinkett Smith, Nona Gaye, Michael Michele, Giancarlo Esposito, Barry Shabaka Henley, Joe Morton, Michael Bentt, James Toney, Charles Shufford

Eric Roth, Stephen J Rivele, Michael Mann, Christopher Wilkinson

Drama, Action

Recension Ali

- Loomis sätter betyg 3 och skriver:
Det tog sin lilla tid innan Michael Manns film om Muhammad Ali kom hit. Tydligen var den alldeles för dyr för dom svenska distributörerna att köpa in, därför kommer den nu ett par år senare till ett reapris. Regissören Michael Mann är mannen bakom ”Heat” och också senast ”Insider”. Nu tar han Will Smith till hjälp som gestaltar den sköndansande tillika boxarlegenden Muhammad Ali. Ganska lite...

Recension av Ali - Läs hela!

Med i listor: Boxning
Diskussioner om Ali  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ali (224 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   3/5 2017
Interessant og lærerik film med Will Smith.
linkan1982 (Anmäl)   16/4 2017
Såg denna idag. Helt okej, måste säga att Will Smith är riktigt duktig. Han prickar det mesta (inte allt) när det kommer till Ali. Riktigt bra
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Lätt och tro att det här är en ren boxningsfilm men det händer en hel del även utanför ringen. Alis religionsbyte belyses liksom hans hustru byten. Kampen för de svartas rättigheter och Alis vapenvägran finns även med. Var det gäller boxningen så bjuds här på de mest autentiska boxningsscener jag sett, stort skådespeleri. Handlingen startar med Sonny Liston fighten 1964 och avslutas med George Forman fighten 1974. Muhammad Ali är en så pass intressant person så det kommer säkert en biografi som täcker hela hans liv när tiden är mogen för detta.
Fiskjävel (Anmäl)   26/11 2016
I det stora en helt ok rulle med hyfsade skådespelarinsatser. Tyvärr är den alldeles för lång för sitt eget bästa. Tempot var i vissa stunder outhärdligt. 2.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ali