Alice

Originaltitel: Neco z Alenky
Regissör:Jan Svankmajer
Utgivningsår:1988

Om Alice:

Alice väg genom underlandet kantas av Svankmajers fabeldjur, baserat på Lewis Carrolls saga om Alice Lidell.

Titel: Jabberwocky

Kristyna Kohoutová

Jan Svankmajer

Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Tjeckoslovakien, Schweiz, Storbritannien, Västtyskland
Diskussioner om Alice  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alice (50 st)
stgurgel (Anmäl)   11/2 2018
Väldigt otäck och obehaglig trots att det är en barnfilm, det är trevligt. Ganska löst baserad på Alice i underlandet och ännu mer störd.
KyLLo (Anmäl)   12/7 2016
Oväntad. Först tycker jag att det är småtaffligt med stop motion i överflöd och mycket som ser fejkat ut. Som om någon amatörfilmare försöker göra seriös sagofilm för Youtube med dottern. Men jag blir allt mer fångad under filmens gång. Det är riktigt absurt och vilar något tragikomiskt över storyn. Fullt av djur som ser uppstoppade ut med sina stirrande och verklighetstrogna ögon. Precis som i en dröm förstår man inte allting, men kan ändå fascineras och se någon form av logik och hur allt går runt. Jag roas över flickans ständiga aptit, lite djuriskt i sig. Det tjeckiska språket gör sig utmärkt i en sån här film. Sedan är det många upprepningar. Fåordiga meningar upprepas gång på gång. Det får mig hypnotiserad och jag kommer på mig själv med att upprepa orden som om det vore en språkkurs. Králík. §)
Ful_fisk (Anmäl)   5/11 2015
Behövde verkligen världen ännu en filmatisering av Alice i underlandet? Den kanske mest överskattade berättelsen genom tiderna. Urtråkigt.
AlbinWesley (Anmäl)   26/5 2015
Medan andra tolkningar av berättelsen ter sig mer som absurda sagor (kanske i enighet med förlagan, vad vet jag?), utspelas denna snarare som en surrealistisk spegling av barndom och uppväxt. Utan att egentligen försöka säga någonting speciellt, säger den väldigt mycket. Mer än jag kan ta in, för det finns så många symboler att pussla med. Visuellt är den förstås enastående, känslomässigt är den både smått störande, lite obehaglig och högst klaustrofobisk. Som livet är mest, med andra ord.
Semiramis (Anmäl)   31/8 2014
Rolig men lite tröttsam. Alice är fantastisk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alice