Alice bor inte här längre

Originaltitel: Alice Doesn't Live Here Anymore
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1974

Om Alice bor inte här längre:

Alice är hemmafru och bor med sin man och 12-årige son Tommy i New Mexiko. När mannen omkommer i en bilolycka bryter Alice och Tommy upp från sitt liv och ger sig ut på en odyssé genom USA.

Titel: En fri kvinna
Regissör: Ursula Meier
År: 2012
Genre: Drama, Kriminalare
Syster

Ellen Burstyn, Kris Kristofferson, Harvey Keitel, Diane Ladd, Jodie Foster, Alfred Lutter III, Billy Green Bush, Valerie Curtin, Vic Tayback, Murray Moston, Harry Northup, Lelia Goldoni, Mia Bendixsen

Robert Getchell

Drama, Romantik

Recension Alice bor inte här längre

- Bobby Peru skriver:
Martin Scorsese är mest känd för sina hårdkokta filmer. Han är förmodligen mest känd för Taxi Driver, Tjuren från Bronx och Maffiabröder. Men detta är en varm och gripande film, som undviker Scorsese's typiska våldsscener. Filmen handlar om en mor (Ellen Burstyn) och hennes unga son (Alfred Lutter). Alice man dör i en olycka, och familjen har ingen försörjare. De tvingas att flytta från hemstaden...

Recension av Alice bor inte här längre - Läs hela!

Diskussioner om Alice bor inte här längre  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alice bor inte här längre (84 st)
Ful_fisk (Anmäl)   10/8 2015
En film har en enormt classic-Hollywood-inledning för att sedan flyga över magnifikt till ett skabbigt villa-område i nutid till tonerna av en öronbedövande All the way from Memphis är värd respekt! Rätt maffig film fotomässigt, vilket nästan tar fokus från storyn, som dock är fin den med. Överlag skönt att se Scorsese göra en film om en kvinna, vilket han gör bra. Fin film, om än med ett par brister här och där.
timbo93 (Anmäl)   10/4 2015
Ett av filmhistoriens absolut skarpaste manus. Gillar humörsvängningarna även de gör mig väldigt hopplöst i längden. Fotot och klippet förbryllar, ena stunden är det genialt medan det i andra sker obegripliga jump cuts och "misstakes"....
hestret (Anmäl)   14/1 2015
Intressant och väldigt naturlig moder-son-dynamik, även om barnskådisen är lovligt jobbig. Men det känns i stort väldigt mycket som en medelmåttig film. Det finns en del bra kameragrejer, en del bra skådespelarinsatser, men det blir ändå inte mer än knappt ögonbrynshöjande. Ibland blir det lite för mycket kameragrejer för en sådan simpel story, men det är ju en ung och ambitiös regissör. Det märks. Dock blir det mycket riktigt tramsiga scener fram mot slutet. 46/100
Raimo_1985 (Anmäl)   12/8 2014
Hade höga förväntningar men det blev mest en trevlig liten bagatell. Scorsese?? Hade jag aldrig kunnat gissa faktiskt.
andmoreagain (Anmäl)   14/12 2013
Scorseses bästa film men också befriat ifrån våld och galna De Niro-porträtt. Snyggt filmat, bra manus och underbara dialoger och mycket gripande men det bästa är inte nämnt än; Ellen Burstyn...hennes roll får mig att gå sönder. Kristofferson imponerar också och Jodie Fosters "So long, suckers!" borde höra till filmhistorens mest välkända citat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alice bor inte här längre