Alice i underlandet

Regissör:Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske
Utgivningsår:1951

Om Alice i underlandet:

Tecknad. Plötsligt rusar en kanin förbi den halvslumrande flickan Alice. Oroligt pekar han på sin klocka. Alice förstår att det är bråttom och kryper nyfiket efter in i hålet där kaninen försvann. Så börjar Disneys fantastiska tolkning av Lewis Carrolls odödliga berättelse om flickan som av ren nyfikenhet råkade hamna i Underlandet. Inlurad i en galen värld möter hon den ena figuren mer kufisk än den andra. Triddeli och Triddeldum tillhör den lindrigare sorten. Ett förvirrat teparty hos Hattmakaren gör dock att hon på allvar undrar var hon har hamnat. När Alice sedan möter den beryktade Hjärter Dam är hon helt övertygad om, att i denna värld finns bara en enda vettig varelse, och det är hon själv.

Titel: Alice i Underlandet
Regissör: Nick Willing
År: 1999
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Alice i Underlandet

Kathryn Beaumont (röst), Ed Wynn (röst), Richard Haydn (röst), Sterling Holloway (röst), Jerry Colonna (röst), Verna Felton (röst), J Pat O'Malley (röst), Bill Thompson (röst), Heather Angel (röst)

Winston Hibler, Ted Sears, Bill Peet, Erdman Penner, Joe Rinaldi, Milt Banta, William Cottrell, Dick Kelsey, Joe Grant, Dick Huemer, Del Connell, Tom Oreb, John Walbridge

Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy

Recension Alice i underlandet

- Bobby Peru skriver:
Walt Disney har skapat många mästerverk tillsammans med sina duktiga tecknare. Filmer som Snövit och de sju dvärgarna, Pinocchio, Fantasia och Bambi är de rejäla filmerna som är älskade av alla åldrar. Den här filmen som bygger på böckerna av Lewis Carroll är dock en av de mest underskattade och trollbindande. Det inleds med en berättelse. Alice tycker att böcker utan bilder är tråkiga. Hon springer...

Recension av Alice i underlandet - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Disney-klassiker
Diskussioner om Alice i underlandet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alice i underlandet (318 st)
larsen1976 (Anmäl)   30/11 2017
Underbar en av Disneys bästa.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
widez (Anmäl)   19/3 2017
Vissa scener är bara för roliga, som te-partyt till exempel! Andra scener är lite mer åt det tråkiga hållet. Under medel för Disney-klassikers.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
Bra, tecknad version av Alice i Underlandet. Ingen av Disneys bästa filmer men den är snyggt tecknad.
wasteoftime (Anmäl)   26/6 2016
Alice i Underlandet är en berättelse jag aldrig har fastnat för, i någon form(eller nåväl "Alice: Madness Returns" var faktiskt ett rätt bra TV-spel). Vilket är ganska underligt, eftersom att det finns mycket detaljer som verkligen tilltalar mig, men det funkar inte. Den här filmen som bara är dryga 1h15min känns som att den aldrig vill ta slut - och det är det enda jag vill - att den ska ta slut. Men det är kanske ändå den bästa filmatiseringen. Tyvärr säger ju inte det överdrivet mycket i sammanhanget. Och underligt nog känns slutet, när det äntligen kommer, väldigt framkrystat. Nä, detta är tyvärr inget för mig, men visst, ingen stor katastrof heller, 0,5 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alice i underlandet