Alice i Spegellandet

Originaltitel: Alice Through the Looking Glass
Regissör:James Bobin
Utgivningsår:2016

Om Alice i Spegellandet:

När Alice återvänder från Underlandet tror alla att hon är galen och hon måste fly omvärldens omsorg genom sjukhusfönstret. En spegel blir hennes dörr tillbaka till Underlandet, men när hon kommer dit har allt förändrats. Hattmakaren är i fara, Hjärter Dam hotar att återta tronen och Tiden vill frysa världen till ett fruset ödelandskap. Alice enda chans är att finna det magiska föremål som kan stoppa Tiden från att stoppa tiden.

Titel: Alice i Underlandet
Regissör: Rowan Joffe
År: 2014
Genre: Thriller, Mysterium
Before I Go to Sleep

Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen, Rhys Ifans, Matt Lucas, Lindsay Duncan, Leo Bill, Geraldine James, Andrew Scott, Richard Armitage, Ed Speleers, Alan Rickman (röst), Timothy Spall (röst)

Linda Woolverton

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Alice in Wonderland 2

Storbritannien, USA
Diskussioner om Alice i Spegellandet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alice i Spegellandet (26 st)
karlmats (Anmäl)   27/11 2018
Det är alltså samma person som har skrivit manuset till den här som till första filmen? Det kunde man inte tro för när jag såg den var jag ganska säker på att det var en mellanstadieelev utan någon som helst tidigare erfarenhet av storytelling som låg bakom den. Tim Burton är inte kvar längre, hans ersättare, som passande nog tydligen gjort ett par filmer om mupparna innan, har tagit hans färgpalett men lyckades inte sno med sig hans talang. Frågan är hur man lyckades få med hela den imponerande casten från förra filmen till det här eländet? Antingen fanns det nakenbilder eller så var det usla kontrakt de satt fast i hela bunten. Depp ser mest oengagerad ut men det är inte många som sprudlar av energi direkt. Filmen börjar ju lovande, jag var ett stort fan av första filmen och här får vi ju se hela gänget igen, t.o.m. lite grann av Alan Rickmans ljuva stämma hörs. Det ser snyggt ut och vad kan gå fel? Sen spårar allt ur och all form av logik klappar ihop fullständigt, nu är de förvisso i spegellandet men va fan? Alice själv känns också som att hon tappat allt form av konsekvenstänkande och det gör henne inte direkt till någon man vill hålla på. Nej, i förhållande till första filmen finns det inte en enda bildruta som är en förbättring. Eftersom filmen inte innehåller nånting annat än fluff blir det extremt svårt att se något existensberättigande här. Det är lite underhållande ändå, men jag kan inte rekommendera det här till någon, se första filmen istället. Vill man se mer så är det bättre att se om första filmen. Det här får bli en ganska svag 2a med tanke på hur bortkastat det här känns.
fridenpaden (Anmäl)   1/4 2018
Har svårt för de här filmatiseringarna men var tvungen att se den för att kunna jämföra med boken. Ändå besviken trots att filmen var ungefär på den nivån jag räknat med.
HerrNenne (Anmäl)   24/2 2018
Vet inte vilken av det här och första som är sämst. Fortfarande en värld där till och med de man ska heja på är osympatiska svin. Förstår faktiskt inte att någon gillar det här. Eller att så många bra skådespelare ställer upp. Uppenbarligen är det jag som inte passar in här, för jag tycker det här är vulgärt dåligt rakt igenom. Blir nästan arg.
Tatty (Anmäl)   24/11 2017
Jätte spännande. Och intressant att se vad som hände och varför det fanns en sån här konflikt. Lika bra som den andra filmen.
larsen1976 (Anmäl)   17/11 2017
Färgsprakande och underhållande film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alice i Spegellandet