Alice

Originaltitel: Alice
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:1990

Om Alice:

Alice Tate, en tvåbarnsmor gift sedan 16 år, söker på grund av en ond rygg upp en kinesisk örtläkare. Dr. Yang inser snart att de verkliga problemen inte sitter i ryggen, och ger henne magiska örter som gör att hon får en helt ny syn på sin tillvaro.

Titel: En annan kvinna
Regissör: Wes Anderson
År: 1994
Genre: Komedi
Bottle Rocket

Mia Farrow, Joe Mantegna, William Hurt, Blythe Danner, Keye Luke, Judy Davis, Alec Baldwin, Bernadette Peters, Cybill Shepherd, Gwen Verdon, Patrick O'Neal, Holland Taylor, Diane Salinger, Bob Balaban

Woody Allen

Drama, Komedi, Romantik, Fantasy

Diskussioner om Alice  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alice (41 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/8 2017
Men snälla lilla Woody Allen, kan du för Guds skull lämna filmbranschen istället för att bara rapa upp en massa meningslös dynga hela tiden?
origC-J (Anmäl)   3/6 2016
En ganska okänd Allen-film (åtminstone för mig), och väl en mellanfilm som han släpper ur sig ganska ofta. Mycket känns igen från andra Allen-filmer, både i överklasskaraktärerna och tematiken. Men det säger en hel del om Allen och särskilt om hans skicklighet cirka 1990 att det här är en klart sevärd film, flyhänt regisserad med några utmärkta scener. Stark trea.
Andra våningen (Anmäl)   24/4 2016
Bra exempel på hur Allen tillåter sig både personlig frihet och ett kunnigt och väl avvägt lånande från Fellini och Bergman m fl i sitt filmskapande.
Ima_Tree (Anmäl)   2/4 2016
Kändes ganska lättsam för att vara Allen, fast med en rätt tydlig och bra sensmoral. Lite smått oseriöst hokus pokus som känns udda, men jag tyckte det funkade ok. Missade lite i början dock.
Memmem (Anmäl)   2/4 2016
Bra lättsamt drama! Ännu en Woody Allen-film som inte liknar någon av hans andra. Jazzmusiken finns dock med i andra filmer, han är ju själv jazzsaxofonist, och temat uttråkad lyxhustru. Denna film skiljer sig dock från hans andra genom att överklasshustrun uppsöker en kinesisk läkare som enbart skriver ut örter, men vilka örter. Genom dem får hon en bättre insikt om sin omgivning. Mia Farrow i huvudrollen spelar mycket bra och även övriga skådespelare spelar bra, som oftast i Woody Allens filmer. Den milda jazzen är behaglig att lyssna till och fotot är bra, med varierade bilder mest från överklassmiljöer. Bilden av huvudrollen djupnar efter hand och man kan förstå hennes livsval väl. Det bjuds även på en del skratt. Betyg: 3½
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alice