Betyg idag: 1 764 Besökare idag: 5 929

Originaltitel: Alien
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1979

Om Alien:

Det första kapitlet i den stora och skräckinjagande science-fictionhistorien om Alien! Skräcken börjar när besättningen på rymdskeppet Nostromo undersöker en nödsignal från en avlägsen planet, och gör den fasansfulla upptäckten att där finns en livsform som uppstår och förökar sig inuti människokroppar. Nu måste besättningen inte bara slåss för sin egen överlevnad, utan även för hela mänsklighetens. Finns sedan 2003 även som Director's Cut.

Titel: Aliens – återkomsten
Regissör: Paul W S Anderson
År: 1997
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Event Horizon

Tom Skerritt, Sigourney Weaver, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Helen Horton (röst)

Dan O'Bannon

Skräck, Science Fiction

Alien - den åttonde passageraren

Storbritannien, USA

Recension Alien

- AddeColciago sätter betyg 5 och skriver:
Alien är en klassiker av sällan skådat slag som lyckades överträffa allt annat som tidigare gjorts inom både sci-fi och skräck. Enligt mig är den än idag oöverträffad.

Recension av Alien - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Lunds studenters filmstudio, Science Fiction Top 50, Skräck Top 50, Skräck och sånt
Diskussioner om Alien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alien (946 st)
wasteoftime (Anmäl)   11:50 21/7
Första 30-40min är fantastiska. Sedan vet jag inte, antingen tappar filmen, eller så är det jag som är lite för trött. Minns klart att jag uppskattade den mer när jag såg den på bio i samband med Directors Cut-releasen. Den här gången valde jag att se original-utgåvan, och jag kan inte säga att jag har kunskap nog för att säga vilken som är bäst, även om det nog var 5:e eller 6:e gången som jag såg den nu. Dåligt är det ju dock verkligen inte. 0,0 på SH-skalan.
Yevgeny (Anmäl)   21:27 1/6
Det faktum att filmen ständigt lämnar handlingen åt din egna fantasi med en del hjälpande knuffar gör detta till ett mästerverk. Gällande utseendet så vet vi alla att det är inget annat än topp.
Halofreak92swe (Anmäl)   20:59 16/5
Alltid varit en av mina favoriter! Det var så otrolig värdefull att få se den på bio! Stort tack till SF bio i Örebro!!! Filmen blir automatiskt 10ggr bättre på bioduken! Director's Cut dessutom och bäst av allt inga jäkla undertexter som irriterade!!! 😃👌 Mästerverk!
martin eden (Anmäl)   06:28 10/5
[rek. 5] Jag blir lite förvånad över att jag "bara" satt betyg 4:a på detta klassiska mästerverk!! Såg den på bio igen nu (TACK SF I LINKÖPING!!!) och den är fullkomligt fantastisk! Lysande manus, bra skådespel och scenografin och designen är mästerlig!! En av de bästa sci-fi och skräckfilmerna någonsin!! Tveklöst mästerverk!!! 5.
Murvel48 (Anmäl)   16:58 6/5
Jag har betygsatt mer än 4000 filmer och det här är en av de tio bästa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alien