Alita: Battle Angel

Originaltitel: Alita: Battle Angel
Regissör:Robert Rodriguez
Utgivningsår:2019

Om Alita: Battle Angel:

År 2500 räddas en robotflicka från soptippen till att byggas om och utrustas med nya funktioner för att skydda de utsatta och sig själv från giriga onda företag som förslavar världens befolkning.

Titel: Ready Player One
Regissör: Leigh Whannell
År: 2018
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Upgrade

Rosa Salazar, Christoph Waltz, Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Ed Skrein, Jackie Earle Haley, Keean Johnson, Jorge Lendeborg Jr, Lana Condor, Idara Victor, Jeff Fahey, Eiza González, Derek Mears, Leonard Wu, Racer Maximiliano Rodriguez-Avellan

James Cameron, Laeta Kalogridis, Robert Rodriguez

Action, Romantik, Thriller, Äventyr, Science Fiction

Kanada, Argentina, USA
Diskussioner om Alita: Battle Angel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alita: Battle Angel (23 st)
Andreas_ (Anmäl)   20:37 20/4
Inte imponerad för fem öre, visst är den snygg att titta på, bra effekter osv och mycket välgjord datoranimerad action men det är fortfarande tråkigt på något vis, något saknas eller så är jag bara för gammal för såna här filmer nu, den fastnar inte hos mig trots bra skådisar och snygga effekter, storyn känns tunn och allt är lite för hafsigt och för snabbspolat och jag blir mer och mer besviken på Robert Rodriguez som inte har gjort en bra film sedan första sin city. Betyget blir en mycket svag 2:a
The recensent (Anmäl)   08:44 8/4
Lite ojämn men den levererade som popcorn film, vissa scener var det bästa man kan se just nu effektmässigt och för ren spänning. Synd att Cameron bara producerade och inte regisserade, han satsar ju tydligen hela potten på avatar uppföljarna innan han dör.
karlmats (Anmäl)   22:14 4/4
Nu har det gått över en månad sen jag såg Alita på IMAX. Sedan dess har jag gått runt och funderat på exakt hur mycket jag tyckte om den. Senaste gången jag blev så här upplyft av ett biobesök var det Mad Max: Fury Road som stod för fiolerna, det slutade med att jag såg den fyra gånger på bio och för att inte vara sämre blev det ett återbesök till Iron City och den härliga Alita ikväll. Här finns egentligen en massa ingredienser som passar mig som handen i handsken så att de allra flesta recensioner jag läst alltid verkar mynna ut i ett "men" förvånar mig kanske inte så mycket. Alla kan ju inte ha samma tur att få stjärnorna att rada upp sig så här som jag har fått det. En origin story som leder in i übermensch, check. Ett magnifikt världsbyggande där detaljerna är utstuderade och ger sken av ett samhälle som fungerar även när kameran stängs av, check. Ett episkt soundtrack från Junkie XL, check. Visuella effekter värdiga James Cameron, check. Cyborgs, check. En love story som fungerar, check. En påhittad sport som fungerar mycket bättre än quidditch, check. Inspirerade fightingscener, check. Bra sidokaraktärer porträtterade av utmärkta skådisar, check. Trådar som inte alls knyts igen utan lämnar en att önska mer, check. En film med hjärta, både metaforiskt och fysiskt, check. Ja vad ska man säga, det måste helt enkelt bli den första fullpoängaren sen 2015 då Mad Max äntrade min hjärna. Alita kanske inte är riktigt lika bra, men satan va glad jag blir över att en sån här film kan göras, nu är det bara att hålla alla tummar och tår, mänskliga som cybernetiska, att det kommer en uppföljare till denna. En 5a.
Björkman (Anmäl)   23:21 31/3
Riktigt bra effektmässigt med huvudkaraktär som man verkligen gillar. Väldigt stark produktion som helhet första halvan, men därefter tappar filmen mer och mer och sista halvtimmen blir riktigt tunn, förutsägbar och ihophastad. Det hade varit bättre att bryta av inför tvåan långt tidigare eller också bygga ut denna första film än mer detaljerat. Det går också att störa sig på att vissa beslut som karaktärerna gör går lite väl fort emot vad de tidigare gjort. Rejält synd allt som allt med dessa och en del andra små störningselement då som sagt första halvan lovade gott. Förhoppningsvis kan uppföljaren bli lite mer gedigen och genomtänkt från start till mål. Ändå stark trea.
foppa99 (Anmäl)   09:05 23/3
cool.bra underhållning