Alla kungens män

Originaltitel: All the King's Men
Regissör:Robert Rossen
Utgivningsår:1949

Om Alla kungens män:

Om den viljestarke sydstatsadvokaten Willie Stark och hans väg från dedikerad gräsrotspolitiker till de fina korridorerna där makt och korruption hägrar.
Baserad på romenan "All the King's Men" av Robert Penn Warren från år 1946.

Titel: Alla kungens män
Originaltitel: All the King's Men
Regissör: Steven Zaillian
År: 2006
Genre: Drama, Thriller
Alla kungens män
Titel: Jag minns min gröna dal
Originaltitel: How Green Was My Valley
Regissör: Tay Garnett
År: 1946
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir
Vilse

John Ireland, Broderick Crawford, Joanne Dru, John Derek, Mercedes McCambridge, Shepperd Strudwick, Ralph Dumke, Anne Seymour, Katherine Warren, Raymond Greenleaf, Walter Burke, Will Wright, Grandon Rhodes

Robert Rossen

Drama

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Alla kungens män  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alla kungens män (30 st)
Pi-R (Anmäl)   20:22 14/3
riktigt bra rulle, inte minst tack vare Broderick Crawford. Manuset är starkt, om än inte är helt fäckfritt, och filmen hade sannolikt tjänat på att vara nån halvtimme längre och inte minst göra bifigurernas utvecklingskurvor mer genomarbetade. samtidigt finns det definitivt en charm i att stora delar av bifigurernas berättelser bara antyds, och fokus läggs på porträttet av Stark, vilket tviveslutan känns genuint trovärdigt. Den lättduperade massan känns trovärdig, och temat är högaktuellt. en filmjag kommer vilja se om flera gånger
Barneyk (Anmäl)   16/3 2016
Konceptet är så jävla bra men jag tycker inte karaktärsutvecklingarna funkar särskilt bra alls. Det är mycket i tonen som inte riktigt funkar för dig. Trovärdigheten byts ut mot absurditet för mycket. De personliga relationerna funkar inte alls för mig. Jag blev besviken på den nyare versionen men hade ändå väldigt höga förhoppningar på det här. Bitvis jättebra, men som helhet blir det inte mer än en stark tvåa.
Dele (Anmäl)   29/12 2015
En i grunden intressant historia lätt mekaniskt presenterad. Det hettar aldrig riktigt till.
Krille80 (Anmäl)   4/1 2015
Blev väldigt positivt överraskad över hur bra denna filmen. Detta visade sig vara en riktigt intressant historia som berättas med ett bra flyt från början till, det sevärda, slutet med intressanta karaktärer och duktiga skådespelare. En film med en historia som känns aktuell och fungerar väldigt bra än idag. Väldigt trevligt och sevärt.
johnaleks (Anmäl)   14/8 2014
se samma film från 2006 istället som har allt som denna inte hade