Allegro

Originaltitel: Allegro
Regissör:Christoffer Boe
Utgivningsår:2005

Om Allegro:

Efter tio år i New York återvänder pianisten Zetterstrøm till Köpenhamn för att ge en konsert. Zetterstrøm lider av minnesförlust och minns inte sitt liv i Köpenhamn, men då han kontaktas av en budbärare från "zonen" - ett mystiskt område i stan som hålls stängt för allmänheten - kommer han i kontakt med sitt förflutna.

Ulrich Thomsen, Helena Christensen, Henning Moritzen, Svetoslav Korolev, Nicolas Bro, Per Fly, Benedikte Hansen, Ellen Hillingsø, Jon Lange, Nikolaj Lie Kaas, Tommy Kenter

Christoffer Boe, Mikael Wulff

Drama, Romantik, Science Fiction

Danmark
Med i listor: Stockholm XVI Competition
Diskussioner om Allegro  (0 diskussioner)
Kommentarer om Allegro (10 st)
Sarakin76 (Anmäl)   17/10 2014
Nei, nei og nei! Hva var dette? Gadd så vidt å se den ferdig.
JimCarrey (Anmäl)   13/6 2013
Ok drama som ibland blir väl krystat. Gillar Boes Beast bättre för den sminkar över hans omogna pretensioner med lite komik och det behövs verkligen. Thomsen gör dock ett jättejobb och vissa scener är fina 2-
Taliah (Anmäl)   19/8 2011
Intressant idé med en hel del schyssta narrativa grepp, men karaktärerna får inget direkt djup vilket gör att man till slut blir likgiltig inför deras öde. Synd, för vissa grejer är riktigt bra.
resegaranti (Anmäl)   12/1 2010
Christoffer Boe skildrar återigen människor riktigt tafatt och ytligt. Historien i sig är milt sagt usel den också. Själva grundidén till filmen är dock helt fantastiskt. Förstår inte vad det är förutom hans egen stolthet som hindrar honom att ringa upp mästaren Anders Thomas Jensen och över en dansk sedvanlig överdos pilsner ro hans goda idéer i hamn. Idén att ens förflutna finns arkiverat i lådor på ett lager någonstans som kan förflyttas rent fysiskt är ju helt fantastisk. Efter att Bells påpekat att Nikolaj Lie Kaas röker i alla filmer han är med i har jag hållit noga koll på om det stämmer, och trots att han bara medverkar 30 sekunder i denna, så lyckas han mycket tydligt demonstrera att inga traditioner skall brytas.
Gordyal (Anmäl)   3/9 2009
Grymt snyggt och givetvis mycket bra skådespel. Men det totala hantverket känns dessvärre väldigt osmidigt. (9/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Allegro