Allrakäraste syster

Originaltitel: Allrakäraste syster
Regissör:Göran Carmback
Utgivningsår:1988

Om Allrakäraste syster:

Barbro har en hemlig syster, en tvillingsyster som heter Ylva-Li. Ylva-Li bor under en rosenbuske, men inte vilken rosenbuske som helst, utan det är Salikos rosor. När Barbro känner sig ensam och utstött av familjen kan hon fly ner i hålet under busken. Den här dagen ska systrarna ge sig av på en resa. En lång resa till den vackraste dalen i världen.

Titel: Bron till Terabitia
Regissör: Charles A Nichols
År: 1973
Genre: Familjefilm
Fantastiska Wilbur
Titel: Ingen rövare finns i skogen
Originaltitel: Ingen rövare finns i skogen
Regissör: Göran Carmback
År: 1989
Genre: Familjefilm
Ingen rövare finns i skogen
Titel: Agnes Cecilia – en sällsam historia

Kortfilm, Familjefilm

Allra käraste syster

Sverige
Med i listor: Astrid Lindgren, Kortfilm Top 50
Diskussioner om Allrakäraste syster  (0 diskussioner)
Kommentarer om Allrakäraste syster (100 st)
Lilla Blåa Mus (Anmäl)   20/3 2018
Ja, Rai, ofta handlar det om någon unge det är synd om. Astrid Lindgren värnade om barn, särskilt utsatta eller ensamma. Sällan blir berättelser om lyckliga, perfekta personer intressanta eller relevanta. Miljoner barn runt om i världen verkar inte ha blivit så värst uttråkade av hennes böcker. Även om Lindgren, likt de flesta stora författare, håller sig till något slags grundstory tycker jag hennes böcker är påfallande olika varandra. Jämför Allrakäraste syster med Pippi och Ronja – helt olika berättelser om helt olika personer, med helt olika anslag. Jag har inte sett filmen sedan jag var liten, och möjligen blandar jag ihop den med boken, men jag blev då extremt gripen och samtidigt fascinerad av fantasivärlden. Längtan efter en syster eller nära vän är nog något många barn, men även vuxna (inkl. undertecknad), kan känna igen sig i. F. ö. är insekter också djur.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Rai (Anmäl)   28/9 2017
Som vanligt bottennapp när man kliver in i Astrid Lindgrens tråkiga värld. Herregud hur kan folk tycka sånt här är bra? Astrid Lindgrens skriver alltid på samma vis och det blir tråkigt! Ungefär som när jag analysera Bamse, världens starkaste björn. Många berättelser handlar om hur Bamse hjälper någon, oftast något litet djur eller insekt och i nästa sekund råkar Bamse illa ut själv. Då kommer djuret eller insekten och räddar Bamse ur knipan. Så är "grundstoryn" i många berättelser om Bamse, sedan vinklas denna version på några olika sätt och "författarna" tror på detta sätt att läsarna får läsa något nytt och inte upptäcker denna bluff. Ungefär så skriver Astrid Lindgren, det handlar alltid om någon unge som det är synd om, eller är otäck och dryg, eller bara allmänt störig. Astrid Lindgrens "grundstoryn" finns där hela tiden, men som i Bamse ett försök att ändra, vrida lite granna i hopp att det kanske blir något nytt, vilket det inte blir! Det är mycket därför jag inte gillar Astrid Lindgrens värld, eller för den delen Bamse, världens starkaste björn. Det blir bara tråkigt och fruktansvärt tjatigt i längden!!
kryttan (Anmäl)   28/9 2017
Ser sällan barnfilmer nu när sonen är stor, men såg denna och fann den riktigt fin och fotot var väldigt snyggt.
RadioSaga (Anmäl)   24/11 2016
Mindes den som något helt annorlunda inom filmatiseringen, från när jag såg den flera gånger som barn men den är lika vacker idag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Allrakäraste syster