Allt är upplyst

Originaltitel: Everything Is Illuminated
Regissör:Liev Schreiber
Utgivningsår:2005

Om Allt är upplyst:

Jonathan reser från USA till Ukraina för att ta reda på vem kvinnan var som räddade hans farfar från nazisterna. Den ukrainska ynglingen Alex, hans farfar och deras hund Sammy Davis Jr. Jr. guidar Jonathan genom Ukraina. Baserad på romanen "Everything Is Illuminated" av Jonathan Safran Foer från år 2002.

Titel: Extremt högt och otroligt nära
Originaltitel: Extremely Loud & Incredibly Close
Regissör: Stephen Daldry
År: 2011
Genre: Drama, Äventyr, Mysterium
Extremt högt och otroligt nära
Titel: Kvinnan i guld

Liev Schreiber

Drama, Komedi

Med i listor: Jönköping filmfestival -07, Norrköping Filmfestival Flimmer 2007
Filmnummer: 32080
Diskussioner om Allt är upplyst  (0 diskussioner)
Kommentarer om Allt är upplyst (239 st)
Christofer (Anmäl)   21:56 11/6
Småmysigt överlag. Några roliga scener och en smått intressant historia i bakgrunden där nånstans. Men det var väl inte nån fantastisk film kanske. 3-
papabobadiof (Anmäl)   26/7 2016
Lite småmysig rulle att glo på, men långt ifrån ett mästerverk. För billiga Borat-skämt i början av filmen och alldeles för långdraget och sliskigt på amerikanskt vis mot slutet.... Svag trea.
Qhunden (Anmäl)   9/4 2016
Har visserligen några år på nacken men hur kul är det egentligen med korkade "men ändå ganska sköna" lantisar när det är så uppenbart oäkta? Stilen och tajmingen, främst i första halvan känns otroligt genomskinlig och wannabe, med alldeles för uppenbara influenser. Banalt försök att vara "annorlunda", visserligen med en ribba satt ganska högt.
Mat1az (Anmäl)   23/2 2015
Det här är kanske inte det första som ploppar upp i huvudet när man tänker på Liev Schreiber, regissören här, som nu kanske mest är känd för sin roll som Sabretooth i X-Men. Han har helt klart ett öga för det visuella. Hans debutfilm som regissör är riktigt snygg med ett genomtänkt foto. Det går förstås inte att undgå att tänka på Wes Anderson, men man kan så klart inte bara förknippa stilen med Anderson. Historien är rätt enkel i sig och den följer ett rätt standard roadmovie-koncept. Den har i alla fall en humor som faller mig i smaken. Elijah Wood och Eugene Hutz (sångare i Gogol Bordello) håller dessutom ribban uppe med bra skådespel. Jag känner mig aningen snäll då jag ger den en svag fyra.
Krille80 (Anmäl)   16/12 2014
Detta var en film som jag länge varit nyfiken på men förutfattade meningar som att filmen skulle vara konstig och att skådisen Liev Schreiber stod som regissör har hindrat mig från att se den. Filmen övrraskade dock ordentlig genom att leverera både väldigt underhålande mänsklig humor och även känslofyllt drama. Detta rekommenderar jag starkt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Allt är upplyst