Allt börjar idag

Originaltitel: Ça commence aujourd'hui
Regissör:Bertrand Tavernier
Utgivningsår:1999

Om Allt börjar idag:

Daniel Lefebvre är föreståndare för ett daghem i en gammal gruvstad i norra Frankrike, som nu drabbats av hög arbetslöshet och fattigdom. Tillsammans med sina kollegor gör han allt för att barnen ska få en chans att växa upp till självständiga människor med förmåga att uttrycka sig. En olyckshändelse får honom att inse att det krävs radikalare åtgärder för att förändra skolan och barnens situation.

Titel: Bröllopsfesten
Originaltitel: Hsi Yen
Regissör: Ang Lee
År: 1993
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Bröllopsfesten
Titel: Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland
Originaltitel: Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland
Regissör: Kåge Jonsson
År: 1986
Film nr.: 19977
Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland
Titel: Man on Wire
Originaltitel: Shi
Regissör: Lee Chang-dong
År: 2010
Poesi

Nadia Kaci, Philippe Torreton, Maria Pitarresi, Véronique Ataly, Nathalie Bécue, Emmanuelle Bercot, Françoise Bette, Christine Citti, Christina Crevillén, Sylviane Goudal

Dominique Sampiero, Bertrand Tavernier, Tiffany Tavernier

Drama

It All Starts Today

Frankrike
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Allt börjar idag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Allt börjar idag (23 st)
Fredrik B (Anmäl)   1/2 2008
Fransk socialrealism i kubik. Det kan engagera mig men allt som oftast blir det som med denna - alltför trist. En svag tvåa kan jag sträcka mig till.
Andy_B (Anmäl)   11/1 2007
Knyter inte ihop paketet sista 20 minutrarna. Synd.
LasseKongo74 (Anmäl)   10/1 2007
Bra film men den känns lite för ytlig för att man ska bli speciellt berörd. Det känns som filmen är gjort för att chocka åskådaren men tillför egentligen inget nytt (om man nu inte bott i ett skåp hela sitt liv).
AnnaSa (Anmäl)   14/12 2006
Fastän jag inte är något fan av socialrealistiska filmer tycker jag den här var väldigt, väldigt bra.
Juanito (Anmäl)   5/1 2006
Om handlingstexten: En olyckshändelse?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Allt börjar idag