Betyg idag: 1 009 Besökare idag: 5 717

Originaltitel: All About Eve
Regissör:Joseph L Mankiewicz
Utgivningsår:1950

Om Allt om Eva:

Cynisk skildring av livet på och omkring en teater. En åldrande stjärna anställer en dyrkande beundrarinna, men snart upptäcker hon att den unga kvinnan håller på att ta över hennes liv.
Se filmen på iTunes

Regissör: Robert Hamer
År: 1949
Genre: Drama, Komedi
Sju hertigar
Titel: Med tio cents på fickan
Originaltitel: Sullivan's Travels
Regissör: Preston Sturges
År: 1941
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Äventyr
Med tio cents på fickan

Bette Davis, Anne Baxter, Hugh Marlowe, George Sanders, Celeste Holm, Gary Merrill, Thelma Ritter, Marilyn Monroe, Gregory Ratoff, Barbara Bates

Joseph L Mankiewicz

Drama

Recension Allt om Eva

- LHE sätter betyg 4 och skriver:
En skådespelerska med åldersnoja, Margo Channing (Bette Davis), får en till synes naiv men välvillig beundrarinna vid namn Eve Harrington (Anne Baxter) på halsen. Sistnämnda återberättar den tragiska historien om sitt tidigare liv, och Margo, som är trött på falskheten och hungern hos autografjägarna, tar henne till sig. Eve blir Margos understödjande alltiallo. Margos kärlek Bill Sampson (Gary Merrill)...

Recension av Allt om Eva - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Oscars
Kommentarer om Allt om Eva (112 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
92axha10 (Anmäl)   11/2 2017
Tror detta är ett ganska pricksäkert porträtt över hur syniskt och konkurrenstyngt det kan vara i den världen som skådespelare lever i. Många är självgoda så det räcker.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Filmen har en finurlig handling i teatermiljö. Eva försöker manipulera och manövrera sig fram till en huvudroll. Det är svårt att rättvist betygsätta en så här gammal (1950) rulle. Den har ju inte samma förutsättning att ge en "totalupplevelse" som en modern produktion. Man får plocka den gamla "svartvita 4:3 mono" mallen vid betygsättning.
wasteoftime (Anmäl)   10/6 2016
Tyvärr är det här en av de där filmerna där de individuella delarna är starkare än den slutgiltiga produkten. För det är mycket som är väldigt bra i den här filmen, men ändå finner jag det rätt ointressant under långa stunder, och att det känns långdraget trots många fantastiska insatser. 0,0 på SH-skalan.
Albion (Anmäl)   15/2 2016
Ett riktigt starkt drama i teaterkretsar. Trodde det skulle vara mer av en feelgood-film men får istället en skarp och inte så lite cynisk i sin beskrivning av showbusiness. Underbar atmosfär med en intensiv närvaro filmen igenom och mycket bra skådespelarprestationer. Betyget kan bara bli 5
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Allt om Eva