Allt om min pappa

Originaltitel: Anche libero va bene
Regissör:Kim Rossi Stuart
Utgivningsår:2006

Om Allt om min pappa:

11-årige Tommaso lever tillsammans med sin far Renato och sin äldre syster Viola. Sedan modern, Stefania, lämnat dem försöker Renato med all kraft hålla samman familjen, för att återfå någon slags balans i vardagen. Men lika plötsligt som hon försvann dyker Stefania en dag upp, och allt raseras igen. Renato, som slutat våga hoppas, låter henne stanna för barnens skull. Men problem uppstår och Renatos krafter börjar sina, och hans sorg och maktlöshet slår oundvikligt mot barnen. Allt om min pappa är en gripande film om barnens utsatthet i de vuxnas kamp för ett drägligt liv.

Titel: Kramer mot Kramer
Originaltitel: Kramer vs. Kramer
Regissör: Robert Benton
År: 1979
Kramer mot Kramer
Titel: Ett rum i våra hjärtan
Originaltitel: La stanza del figlio
Originaltitel: The Devil Came on Horseback
Regissör: Annie Sundberg, Ricki Stern
År: 2007
Djävulen kom till häst

Barbora Bobulova, Stefano Busirivici, Alberto Mangiante, Alessandro Morace, Marta Nobili, Tommaso Ragno, Kim Rossi Stuart

Kim Rossi Stuart, Linda Ferri, Francesco Giammusso, Federico Starnone

Drama

Along the Ridge

Italien
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Allt om min pappa  (0 diskussioner)
Kommentarer om Allt om min pappa (9 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   10/6 2011
Ett mycket välspelat drama som lyckas bra med att ge en vardagsrealistisk inblick i den här familjens smått miserabla liv. Mest uppseendeväckande är det att barnskådespelarna för ovanlighetens skull känns väldigt naturliga i sina roller. Lill-killens uppväxtförhållande är så hopplösa att det är svårt att inte känna lite med honom. Mycket mer än så blir det dock inte, och i slutändan försvinner den i mängden av liknade filmer
mammene (Anmäl)   5/6 2011
Jag drogs in i filmen och trivdes där, trots den gapiga pappan och osäkra mamman. Barnen kom i kläm som det kan bli när vuxna inte fixar vardagen, de försöker anpassa sig. Och det var just barnen som fängslade mig och då allra helst Tommaso som det kändes som om filmen kretsade kring, i hans blick fanns så mycket och han spelade utmärkt för att vara så liten.
larox (Anmäl)   27/5 2011
Stark och naket familjedrama. Omöjligt att inte bli berörd. Skickliga skådespelare som bidrar till att storyn blir verklighetstrogen. Intressant att det är fadern som tar hand om-- och försöker hålla ihop familjen, egentligen inte alls så ovanligt det sker ofta i det tysta.
Pierre Lunaire (Anmäl)   27/5 2011
Starkt familjedrama utan sentimentalitet som fångar barnets utsatthet när föräldrarna sviker antingen genom att inte vara där eller genom sin förmåga att föra över sin ångest och skuldkänslor på barnet. Mycket välspelat och äkta. Svår att förstå att någon kopplar denna film till allt om min mamma. Den enda likheten dessa filmer emellan är den svenska titeln, som inte har något som helst med orginaltiteln att göra.
Off The Ground (Anmäl)   23/2 2010
Stark, trots att det är skrikande italienare. Utmärkt skådespeleri.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Allt om min pappa