Ensam i Berlin

Originaltitel: Alone in Berlin
Regissör:Vincent Perez
Utgivningsår:2016

Om Ensam i Berlin:

Berlin, 1940. Arbetarklassparet Otto och Anna Quangel får nyheten om att deras son har stupat på slagfältet och bestämmer sig för att stå emot den nazistiska regimen på deras alldeles egna sätt.

Emma Thompson, Daniel Brühl, Brendan Gleeson, Mikael Persbrandt, Katharina Schüttler, Louis Hofmann, Jacob Matschenz, Godehard Giese, Lars Rudolph, Uwe Preuss, Joshua Grothe, Joachim Bissmeier, Holger Handtke, Rainer Reiners, Hildegard Schroedter

Vincent Perez, Achim von Borries, Bettine von Borries

Drama, Biografi

Jeder stirbt für sich allein, Seul dans Berlin

Frankrike, Storbritannien, Tyskland
Filmnummer: 120104
Diskussioner om Ensam i Berlin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ensam i Berlin (7 st)
KyLLo (Anmäl)   02:32 17/6
Som andra har konstaterat griper den inte tag. Men en klar tvåa.
knutsson (Anmäl)   22:05 11/4
Inte värdelös men tyvärr platt och oengagerande - de borde ha gjort en tv-serie istället för en långfilm, då hade de kunnat ta sig den tid som behövdes för att kunna gestalta Falladas bok rättvist. Precis som Tinker tailor... som film inte på långa vägar kunde mäta sig med tv-serien
idaho1981 (Anmäl)   6/5 2018
Fint och välspelat. Dock griper den inte riktigt tag så mycket som man trodde med tanke på ämnet. Men en klar trea.
erosagape (Anmäl)   25/3 2017
Engagerade inte trots ämnet och jag faller sällan för "baserad på verklig händelse"-filmer.
Spidde (Anmäl)   27/1 2017
Filmen bygger på boken med samma namn av Hans Fallada. Boken är ett mästerverk, som bjuder på intressanta nyanser och många olika perspektiv. Filmen är däremot väldigt platt. Självklart har man behövt skala borta bokens många sidospår men vad som är kvar känns totalt ospännande. Jag tycker man hade kunnat låta någon intressant tysk regissör få göra filmen istället med tyska skådespelare, istället för att som nu köra med britter som pratar engelska med fejkad tysk brytning. Många aspekter av filmen känns omoderna och oinspirerade, ungefär som en film gjord för klassrum. Falladas bok innehöll betydligt fler dimensioner.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ensam i Berlin