Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution

Originaltitel: Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1965

Om Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution:

Superdeckaren Lemmy Caution skickas till den futuristiska staden Alphaville, som styrs av en elektronisk superhjärna. Hans uppdrag är att antingen tillfångataga eller döda en vetenskapsman som finns där.

Titel: The Element of Crime
Regissör: Jens Ravn
År: 1969
Genre: Skräck, Science Fiction
Mannen som tänkte ting

Anna Karina, Eddie Constantine, Akim Tamiroff, Howard Vernon, Jean-Louis Comolli, László Szabó, Michel Delahaye, Jean-André Fieschi, Valérie Boisgel, Christa Lang, Jean-Pierre Léaud

Jean-Luc Godard, Paul Éluard

Drama, Romantik, Thriller, Science Fiction, Mysterium

Alphaville

Frankrike, Italien
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution (93 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Luca Canali (Anmäl)   26/6 2016
trodde på förhand att det här skulle vara en godard för min smak men inte ens ett mysterium/sci-fi-scenario orkar hålla intresset uppe. kanske vinner filmen på en omtitt men det kommer nog aldrig att ske... betyg: inte så bra + (30/100)
Hypostas (Anmäl)   15/6 2016
Hyfsat intressant poetisk dystopi med film noir-vibbar, men är Godard verkligen så okunnig att han inte vet vad ett ljusår är?
Astrojacob (Anmäl)   28/7 2015
Skum, komplicerad o flummig med pretentiösa övertoner, men ändå fascinerande sci-fi-drama av Godard. Bra Trea.
nikdrum (Anmäl)   18/2 2015
Njaa. Gillar Godard men han har dock bara gett mig en 5a. resten är oftast 3or mer eller mindre. Denna börjar svagt för mig men växer sig mot slutet. Grejjen med Godard är att det alltid är snyggt men kanske för barnsligt oengagerat allt runt omkring. svag 3a
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution