Betyg idag: 1 674 Besökare idag: 7 801

Originaltitel: Amadeus
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1984

Om Amadeus:

En novembernatt 1823 ropar en förvirrad gammal man en bekännelse från sitt fönster för att hela Wien ska höra den. "Förlåt mig, Mozart. Förlåt mig för att jag dödade dig." Ett ögonblick senare försöker han ta sitt eget liv, men räddas och förs genom den snötäckta staden till centralsjukhuset, en deprimerande byggnad som rymmer alla typer av sjuklingar. Här blir mannen kvar, och besöks i sitt enskilda rum ett par veckor senare av sjukhusprästen, Fader Vogler. Trots att den gamle mannen visar sitt tydliga förakt för prästen och det denne representerar, bestämmer han sig ändå för att bikta sig. Den gamle mannen är Antonio Salieri, en gång en av de mest berömda musikerna i Wien...

Titel: Min odödliga kärlek
Originaltitel: Io, Don Giovanni
Regissör: Carlos Saura
År: 2009
I, Don Giovanni

F Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Simon Callow, Roy Dotrice, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Cynthia Nixon, Barbara Bryne, Charles Kay, Roderick Cook, Richard Frank, Patrick Hines, Nicholas Kepris, Vincent Schiavelli

Peter Shaffer

Drama, Biografi

Recension Amadeus

- Bobby Peru skriver:
Regissören Milos Forman har gjort tillräckligt med bra filmer för att platsa i hall of fame bland filmmakare. Han har gjort verk som En blondins kärleksaffär, Det brinner min sköna!, Gökboet, Hair, Valmont, Larry Flynt - Skandalernas man, Man on the Moon och så den här filmen som handlar om kompositören och unge geniet Wolfgang Amadeus Mozart. Handlingen är adapterad från Broadway-hiten av Peter...

Recension av Amadeus - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Riktiga musiker
Diskussioner om Amadeus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amadeus (454 st)
cannibalrice (Anmäl)   19:39 16/3
Säger bara två saker: YES PLEASE!
lynchsebbe (Anmäl)   1/10 2015
perfektion.
MaxMackan (Anmäl)   22/5 2015
Helt fantastisk. Lysande berättat, vacker och självskrivet grymt bra musik. Kändes aldrig långsam eller tråkig trots längden. Perfekt.
to die for (Anmäl)   15/5 2015
Fruktansvärt tråkig och oengagerande. Jag blev glad när den äntligen tog slut... fast så gillar jag varken kostymdrama, klassisk musik eller "väldigt löst baserat på verkliga händelser".
Dicken96 (Anmäl)   20/4 2015
Det där jävla skrattet! fyfan! Ändå bra i filmen måste vara den första biten och den bittra gamla mannens insats. Resten känns som en tråkig teater. Sen får vi inte glömma Amadeus hustrus bröst!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amadeus