Amadeus

Originaltitel: Amadeus
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1984

Om Amadeus:

En novembernatt 1823 ropar en förvirrad gammal man en bekännelse från sitt fönster för att hela Wien ska höra den. "Förlåt mig, Mozart. Förlåt mig för att jag dödade dig." Ett ögonblick senare försöker han ta sitt eget liv, men räddas och förs genom den snötäckta staden till centralsjukhuset, en deprimerande byggnad som rymmer alla typer av sjuklingar. Här blir mannen kvar, och besöks i sitt enskilda rum ett par veckor senare av sjukhusprästen, Fader Vogler. Trots att den gamle mannen visar sitt tydliga förakt för prästen och det denne representerar, bestämmer han sig ändå för att bikta sig. Den gamle mannen är Antonio Salieri, en gång en av de mest berömda musikerna i Wien...

Titel: Min odödliga kärlek
Originaltitel: Mozart
Regissör: Karl Hartl
År: 1955
Mozart

F Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Simon Callow, Roy Dotrice, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Cynthia Nixon, Barbara Bryne, Charles Kay, Roderick Cook, Richard Frank, Patrick Hines, Nicholas Kepris, Vincent Schiavelli

Peter Shaffer

Drama, Biografi

Recension Amadeus

- Bobby Peru skriver:
Regissören Milos Forman har gjort tillräckligt med bra filmer för att platsa i hall of fame bland filmmakare. Han har gjort verk som En blondins kärleksaffär, Det brinner min sköna!, Gökboet, Hair, Valmont, Larry Flynt - Skandalernas man, Man on the Moon och så den här filmen som handlar om kompositören och unge geniet Wolfgang Amadeus Mozart. Handlingen är adapterad från Broadway-hiten av Peter...

Recension av Amadeus - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Riktiga musiker
Diskussioner om Amadeus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amadeus (457 st)
Pi-R (Anmäl)   8/10 2018
En filmfest, vars största kraft ligger i musiken (så klart) och F. Murray Abraham som Salieri. Dock är även övriga skådespelarensemblen (inte minst Hulce i titelrollen), foto, scenografi och kostym riktigt bra (jag kan inte riktigt skaka mig fri från intrycket att Mozart själv, inte minst klädmässigt, påminner väldigt mkt som nån 80-talets glamrockare – möjligen är det ett medvetet drag, möjligen var samtiden för hemmablind för att se det, eller möjligen skapar jag kopplingen i mitt eget huvud). Fyran är stark, men når inte riktigt upp till den femma som jag lite hade hoppats på; det vore väldigt långt ifrån sanningen att kalla det svagt, men det lyckas inte heller inte imponera på mig tillräckligt för att nå upp till toppbetyget; inte sällan så glimmar det absolut till, men däremellan tyckts man förlita sig alltför mkt på den gudomliga musiken. Ett stort plus dock för valet att låta en biopic berättas ur ett tredjepersonsperspektiv, vilket lämnar det öppet för tolkning hur mkt som är objektivt sant, och hur mkt som är Salieris version av sanningen
widez (Anmäl)   27/4 2018
En av mina favoritfilmer
kryttan (Anmäl)   20/12 2017
När jag ibland får frågan "vilken är den bästa film du sett?" Då svarar jag Amadeus.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
RustyFilm (Anmäl)   10/3 2017
Åtta Oscars för det här, ofattbart. Förutom musiken så är det här såå dåligt, rakt igenom. Möjligt att jag var på helt fel humör när jag kollade det här. Men jag är inte lockad av att se om den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amadeus