Amatör

Originaltitel: Amateur
Regissör:Hal Hartley
Utgivningsår:1994

Om Amatör:

Isabelle är en före detta nunna som väntar på heligt uppdrag från Gud. Men under tiden så tjänar hon pengar på att skriva pornografi. Hon möter den förvirrade Thomas, som tappat minnet. Han kan inte minnas sitt förflutna som elak pornograf, ansvarig för att ha gjort sin unga fru, Sofia, till världens mest ökända porrdrottning. Sofia är på flykt, övertygad om att hon har dödat honom. Isabelle och Thomas försöker tillsammans att ta reda på hans förflutna.

Titel: Southern Comfort
Regissör: Pedro Almodķvar
År: 2004
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller
Dålig uppfostran

Elina Löwensohn, Isabelle Huppert, Martin Donovan (II), Damian Young, Chuck Montgomery, Dave Simonds, Pamela Stewart, Holt McCallany

Hal Hartley

Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller

USA, Storbritannien, Frankrike
Filmnummer: 2067
Diskussioner om Amatör  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amatör (28 st)
papabobadiof (Anmäl)   14/3 2015
FRUKTANSVÄRT krystad dialog, URUSELT skådespeleri och en story som tagen ur en sunkig porrfilm. Förstår inte hur folk kan tycka detta är bra?! Inte ens 90-tals grunge-inslagen fick mig på gott humör - och DÅ är det illa... Gav upp upp efter halva och stängde av skiten.
Darn (Anmäl)   30/4 2014
Vykortslikt foto, rörande soundtrack och en historia på en bas av personer med lite trasig edge. Den mest melodramatiska Hal Hartley-filmen jag sett hittills (kanske även den bästa?) utspelar sig i en ensam stadsmiljö med kufiska karaktärer på ett sätt som ibland för tankarna till lite av en av alla ingredienser Twin Peaks bestod av.
Mr Lawrence (Anmäl)   29/12 2012
Oerhört cool, men det är något som fattas.
Emit Flesti (Anmäl)   1/6 2011
Hal Hartley har en förmåga att skapa enskilda scener som förändrar omdömet av filmens helhet. Denna gång var det slut scenen, vars 3 min endast kan sammanfattas av ett ord: poesi.
Lilla Blåa Mus (Anmäl)   2/4 2011
Var nog tio år sen jag såg en hal hartley-film men det var verkligen ett kärt återseende. En flimrig vhs-kopia av en hyrvideo från gamla marilyn, bättre blir det inte!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amatör