Amatörer

Originaltitel: Amatörer
Regissör:Gabriela Pichler
Utgivningsår:2018

Om Amatörer:

Välkommen till Lafors! Ett litet svenskt brukssamhälle i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt! Nu gäller det att sätta Lafors på kartan meddelar kommunchefen och snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut men kommunanställde Musse får en vågad idé: Vi låter skolungdomarna göra filmen – som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande – och gratis…

Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl, Shada Ismaeel, Maria Nohra, Susanne Hedman, Mimmi Fasth, Hans Neumayer, Hans Andersson, Anna Andersson, Joakim Adriansson, Rukmalene Dahl, Persin Abdulrahman, Boban Petrovski

Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler

Komedi

Amateurs

Sverige
Diskussioner om Amatörer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amatörer (12 st)
Roswall (Anmäl)   00:33 9/9
Kunde varit tajtare, och som många andra skriver är den ömsom briljant ömsom svag. Men överlag är det bra, starka berättelser mellan raderna och viktig i ett polariserat samhälle.
haajen (Anmäl)   10:15 7/9
Mysig film som en tycker sig ha sett förr. Underhållande men kanske lite väl glättig?
Spidde (Anmäl)   23:47 16/8
Till en början var jag lite tveksamt inställd, men filmen växte under speltiden. Jag var aldrig särskilt förtjust i Äta sova dö som jag tyckte gav en ganska konstig bild av det skikt av samhället som skildrades, men här lyckas de bättre. Tjejerna i huvudrollerna är duktiga och Musse är en bra och välskriven karaktär. Störde mig på vissa grejer, men överlag kändes den sevärd. Stabil trea.
dr_Robert (Anmäl)   13:15 1/5
Gabriela Pichler gör väldigt ojämna filmer: bitvis briljanta och bitvis patetiska, men framför allt är hon ingen riktigt bra berättare. Amatörer är alltså ojämn. Allt som Kommun-Musse tar i är guldkorn medan det mesta annat i filmen är sand. Musse är den autentiske amatören.
stgurgel (Anmäl)   22:24 26/4
Fasansfullt otight berättat men en väldigt bra och fin berättelse
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amatörer