Betyg idag: 1 047 Besökare idag: 4 824

Originaltitel: Amatörer
Regissör:Gabriela Pichler
Utgivningsår:2018

Om Amatörer:

Välkommen till Lafors! Ett litet svenskt brukssamhälle i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt! Nu gäller det att sätta Lafors på kartan meddelar kommunchefen och snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut men kommunanställde Musse får en vågad idé: Vi låter skolungdomarna göra filmen – som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande – och gratis…

Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl, Shada Ismaeel, Maria Nohra, Susanne Hedman, Mimmi Fasth, Hans Neumayer, Hans Andersson, Anna Andersson, Joakim Adriansson, Rukmalene Dahl, Persin Abdulrahman, Boban Petrovski

Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler

Komedi

Amateurs

Sverige
Diskussioner om Amatörer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amatörer (15 st)
KyLLo (Anmäl)   01:38 29/9
Äta, sova dö var riktigt bra. Filmningen är bra även här. Tyvärr känns det mycket som typisk svensk 2000-talssmörja. Den lilla staden som ska marknadsföras och sedan är det så där låtsasdokumentärt med överdrifter, klyschor och påfrestande människor. Det är botten. Dock tycker jag om att Pichler skildrar olika kulturer i Sverige. Och jag får nog säga att scenerna med grälen ändå fungerar. Men inte i närheten av Äta, sova, dö. Ytterst svag tvåa.
emilstjernholm (Anmäl)   10:47 28/9
Underhållande och varm skildring av landsortssverige. Scenerna med beställningsfilmaren är underhållande. Dock något ojämn och sentimental.
Doddedronten (Anmäl)   14:17 23/9
Skådespelarna är urstyva och klockrent regisserade! Berättartekniken känns nu välbekant, och inte så fräsch som i "Äta, sova, dö". Bitvis känns filmen spretig och amatörmässig, vilket kanske är ofrånkomligt och också charmigt. För humöret och energin är härlig och peppande, samtidigt blir många personporträtt och situationer komplexa på ett positivt störande sätt.
Roswall (Anmäl)   00:33 9/9
Kunde varit tajtare, och som många andra skriver är den ömsom briljant ömsom svag. Men överlag är det bra, starka berättelser mellan raderna och viktig i ett polariserat samhälle.
haajen (Anmäl)   10:15 7/9
Mysig film som en tycker sig ha sett förr. Underhållande men kanske lite väl glättig?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amatörer