Amatörer

Originaltitel: Amatörer
Regissör:Gabriela Pichler
Utgivningsår:2018

Om Amatörer:

En krisande kommunledning försöker attrahera tyska investeringar med lokalproducerad amatörfilm.

Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl

Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler

Komedi

Sverige
Diskussioner om Amatörer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amatörer (9 st)
dr_Robert (Anmäl)   13:15 1/5
Gabriela Pichler gör väldigt ojämna filmer: bitvis briljanta och bitvis patetiska, men framför allt är hon ingen riktigt bra berättare. Amatörer är alltså ojämn. Allt som Kommun-Musse tar i är guldkorn medan det mesta annat i filmen är sand. Musse är den autentiske amatören.
stgurgel (Anmäl)   22:24 26/4
Fasansfullt otight berättat men en väldigt bra och fin berättelse
Ful_fisk (Anmäl)   10:42 20/4
Riktigt smart och tänkvärd film som dessutom är väldigt aktuell, väldigt rolig och framför allt väldigt varm. Pilcher imponerade rejält med Äta sova dö, men jag undrar fan inte ifall hon når ännu längre här. En film som fungerar på många plan, den är såväl nytänkande rent filmiskt som är effektiv i berättarstil. Det beklämmer mig rejält att filmen inte fått mer uppmärksamhet, men jag är samtidigt väldigt glad att jag tog mig iväg och såg den på bio. Ser redan fram emot Pilchers nästa, för det här var riktigt jäkla bra!
Jaganatha (Anmäl)   20:46 21/3
Bättre än Tårtgeneralen på att fånga in svenskhetens komplexitet. Amatörskådespeleriet är hela tiden förvånansvärt bra. Fast egentligen är det öppet mål att driva med kommunalpolitiker och deras planer för att marknadsföra sin kommun mot utländska investerare. Men det ger ändå en rätt positiv bild av livet utanför storstadsområdena och det är ju välkommet. Livet har blivit lite bättre och roligare sedan mobilkameran uppfanns! Eller...?
myslas (Anmäl)   20:12 18/3
Gabriela Pichler fortsätter imponera. Den här gången med en mer direkt humoristisk vinkel än i Äta, sova, dö. I början känns det till och med som en renodlad fars som gör lite narr av landsbygden. Men ju längre in i filmen man kommer desto mer intressanta frågeställningar kommer fram. Rekommenderas starkt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amatörer