Amatörer

Originaltitel: Amatörer
Regissör:Gabriela Pichler
Utgivningsår:2018

Om Amatörer:

Välkommen till Lafors! Ett litet svenskt brukssamhälle i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt! Nu gäller det att sätta Lafors på kartan meddelar kommunchefen och snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut men kommunanställde Musse får en vågad idé: Vi låter skolungdomarna göra filmen – som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande – och gratis…

Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl, Shada Ismaeel, Maria Nohra, Susanne Hedman, Mimmi Fasth, Hans Neumayer, Hans Andersson, Anna Andersson, Joakim Adriansson, Rukmalene Dahl, Persin Abdulrahman, Boban Petrovski

Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler

Komedi

Amateurs

Sverige
Diskussioner om Amatörer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amatörer (20 st)
produr (Anmäl)   11:35 15/6
Pichler Sveriges Ken Loach
ledsenpirat (Anmäl)   23:55 1/3
Gabriella Pichler har en underfundig humor och tydligt perspektiv, men den kunde varit skarpare och bättre rollbesättning.
jcoke88 (Anmäl)   18:49 25/2
Skön öppningsscen som gjorde mig spänd på resten. Bra skådespeleri av den manliga huvudrollen. Utöver dessa två grejer tycker jag filmen havererar. Den känns överproducerad och anspelar på alltför många aktuella frågor för att kunna framstå som genuin. De olika formaten upplever jag bara som distraherande eller rentav störande. Hela alltet känns på något sätt framkrystat.
Tiptaka (Anmäl)   19:22 31/1
Nej den var inget bra. Men Musse var en bra karaktär. Filmen borde fokuserat på honom istället för de menlösa tonårstjejerna.
Strongbow (Anmäl)   22:54 26/1
Starkare än ”Äta sova dö” imponerande bredd på skådespelarinsatserna också. Några riktigt starka scener och aldrig så mediokert som svensk film ofta är. Stark fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amatörer