After the Rain

Originaltitel: Ame agaru
Regissör:Takashi Koizumi
Utgivningsår:1999

Om After the Rain:

Akira Kurosawas sista manuskript, regisserat av hans assistent Koizumi. Den före detta samurajen Ihei Misawa genomgår en karriärkris efter inbördeskrigets slut, och reser tillsammans med sin hustru omkring och söker en plats i tillvaron. Han får chans till anställning hos en godsägare som lider av att hans anställda är inkompetenta.

Akira Terao, Yoshiko Miyazaki, Shiro Mifune, Fumi Dan, Hisashi Igawa, Tatsuya Nakadai, Tatsuo Matsumura, Hidetaka Yoshioka, Mieko Harada

Shugoro Yamamoto, Akira Kurosawa

Drama

When the Rain Lifts

Japan, Frankrike
Diskussioner om After the Rain  (0 diskussioner)
Kommentarer om After the Rain (11 st)
Dreamink (Anmäl)   27/5 2014
Det är lätt att sympatisera med Ihei Misawa, inte minst tack vare hans leende. Filmens tempo är kanske i stillsammaste laget, men rakt igenom är det en stämningsfull och fint plåtad berättelse.
ProOne (Anmäl)   26/8 2011
Trevlig i sin enkelhet
Scriptures (Anmäl)   8/10 2010
Det fungerar inte helt då det blir en sorts saga med ofta ett allt för teatralisk skådespel - som säger sig skilja en verklighet. Det är vackert, men inte tillräckligt fångande.
Rune2000 (Anmäl)   27/2 2010
En vacker film men själva berättelsen och mysiga stämningen passar inte in med filmens verklighetsskildringen och skapar en minst sagt märklig kontrast.
pellevin (Anmäl)   14/3 2009
Kul koncept med den ödmjuke samurajen och det var en rätt trevlig skildring av det feodala Japan. Dock betedde sig karaktärerna skrattretande fånigt åt ibland och filmen var inte speciellt intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till After the Rain