Amelie från Montmartre

Originaltitel: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
Regissör:Jean-Pierre Jeunet
Utgivningsår:2001

Om Amelie från Montmartre:

Efter den chockerande nyheten att prinsessan Diana omkommit tappar Amelie en flaska i golvet. Under sökandet av den finner hon ett skrin fyllt av barndomsminnen, som hon bestämmer sig för att hitta ägaren till. I all hemlighet lämnar hon tillbaka asken och ser hur det muntrar upp den nu medelålders mannen. Upplivad av sina framgångar bestämmer sig Amelie för att förbättra även sina grannars liv.

Titel: Micmacs
Regissör: Adam Elliot
År: 2009
Genre: Drama, Komedi
Mary & Max
Titel: Me and You and Everyone We Know
Originaltitel: Me and You and Everyone We Know
Regissör: Miranda July
År: 2005
Genre: Drama, Komedi
Me and You and Everyone We Know

Audrey Tautou, Dominique Pinon, Rufus, Mathieu Kassovitz, Yolande Moreau, Artus de Penguern, Urbain Cancelier, Jamel Debbouze

Guillaume Laurant, Jean-Pierre Jeunet

Komedi, Romantik

Frankrike, Tyskland

Recension Amelie från Montmartre

- eandersson sätter betyg 5 och skriver:
Amelie är en mycket speciell person. Som liten fick hon inte gå i skolan då hennes far, som är läkare, trodde att hon hade hjärtfel, så Amelies mor fick undervisa henne i hemmet. När hennes mor dör genom en olyckshändelse blir Amelie ännu mer isolerad och pappan sjunker ner i en djup saknad efter mamman. Amelie som vuxen jobbar på ett kafé i Paris, som är befolkat av en del underliga personer. I...

Recension av Amelie från Montmartre - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Europa, Filmer flest filmtipsare äger, Filmfestival i Boden april 2004, Filmfrossa på Hagabion 2006, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Jönköpings Filmfestival 2005, Komedi Top 50, Komisk mix, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, People's Choice Award i Toronto, Romantik Top 50, Startpaket 2, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Amelie från Montmartre  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amelie från Montmartre (1836 st)
ekneB (Anmäl)   13:59 13/4
Väldigt speciell och en par 4th wall breaks. Har haft den liggande på att se listan eftersom filmtipse, innan man gjorde om rankningen till glad eller ledsen emoji, tyckte att jag borde ge den en 5a. Den är bra, inte rktigt så bra som en 5a men den har en hel del härliga fantasifrekvenser som bygger vidare på Amelies karaktär. Tyvärr för svajjig för ett solkart betyg, svag 4a
kaempen (Anmäl)   15:51 19/1
Dess brister ligger i att den känns orealistisk, löjlig och alltför sexuellt degenererad och explicit. Svag trea.
vonadel (Anmäl)   15/8 2018
Oj, Filmtipset trodde jag skulle ge den en femma! Till en början kändes det nästan som om det inte skulle varit helt omöjligt. Så charmig, men sen tappar jag den någonstans på vägen. Ok, kanske att den borde vara värd en fyra ändå, men eftersom mitt fokus försvinner mer och mer under filmens gång når den inte riktigt upp. Såg den när den kom och tyckte nog den var bättre nu, så vid ännu en omtitt kanske det blir en fyra. 6/10
gjoob (Anmäl)   12/2 2018
Efter att ha sett om den i vuxen ålder kan jag konstatera att det förvisso är en älskvärd film, men att den inte gjorde fullt lika starkt intryck på mig nu som när jag första gången såg den i tonåren.
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Ur tråkig film, inte alls i min smak!!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amelie från Montmartre