Amer

Originaltitel: Amer
Regissör:Hélène Cattet, Bruno Forzani
Utgivningsår:2009

Om Amer:

Vi möter Ana vid tre traumatiska tidpunkter i hennes liv, tre till synes orelaterade episoder som ofrånkomligen leder fram till ett förödande slut. Vem förföljer vem i det mardrömslika hus där lilla Ana letar efter sin döda morfar? Vem förför vem när unga Anas sexualitet väcks en solig dag på stranden? Och vem förgör vem när Ana i vuxen ålder återvänder till sitt förfallna barndomshem för att upptäcka att hon inte är där ensam?

Titel: Yellow
Originaltitel: Yellow
Regissör: Semih Tareen
År: 2006
Yellow
Titel: The Strange Colour of Your Body's Tears
Originaltitel: L'étrange couleur des larmes de ton corps
Regissör: Hélène Cattet, Bruno Forzani
Regissör: Dario Argento
År: 1977
Genre: Skräck, Fantasy, Mysterium
Flykten från helvetet
Titel: Beyond the Black Rainbow
Originaltitel: Beyond the Black Rainbow
Regissör: Panos Cosmatos
År: 2010
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Film nr.: 92051
Beyond the Black Rainbow

Marie Bos, Cassandra Forêt, Bianca Maria D’Amato, Charlotte Eugène Guibeaud, Harry Cleven, Delphine Brual, Jean-Michel Vovk, Bernard Marbaix, Daniel Bruylandt

Hélène Cattet, Bruno Forzani

Thriller, Skräck

Frankrike, Belgien
Med i listor: Fantastisk Filmfestival 2009
Diskussioner om Amer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amer (36 st)
Engravadlax (Anmäl)   17/6 2016
Episkt dåliga inzoomningar redan de första tre minuterna. För det mesta inte så dåligt, men en besvikelse.
todape (Anmäl)   25/1 2016
Bättre än The Strange Colour... men för den skull inte bra. Samma regissör kör på med samma extrema stil som i längden blir jobbig att se. 3/10
Korben_Dallas (Anmäl)   21/1 2015
Ja vet inte, tycker hela filmen livnär sig för mkt på extrema närbilder och särskilda ljud. De blir bara... jobbigt, känns forcerande. Påminner om Jonas Åkerlund stil gör de, också nån jag tycker har för många extrema närbilder. Men även fast vissa scener funkar jävligt läckert som den suktande taxi-chaffisen i taxin hade jag väldigt gärna sett en mer tydlig handling och lite kul dialog för om de bara ska hålla på att knasa omkring föredrar jag deras andra mer effektfulla "the strange colour of your body`s teras". Tog sig emot slutet och jag giver en relativt svag 3:a.
oliver_twistor (Anmäl)   26/8 2014
Bra inledning när Ana var liten. Sen sluttade filmen utför. Jag förstod ingenting till slut.
RobinsTaste (Anmäl)   5/4 2014
Kul med många Argento-referenser och en Silent Hill-liknande psykologisk känsla i början. Diggar även återinförandet av sköna Giallo-themes såsom Tentacoli-låten som dyker upp både i trailern och slutet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amer