American Beauty

Originaltitel: American Beauty
Regissör:Sam Mendes
Utgivningsår:1999

Om American Beauty:

Lester Burnham lever ett ganska tråkigt och inrutat liv, men han bestämmer sig för att ändra på det. Han vänder sina blickar mot sin dotters Janes vänninna. Hans fru Carolyn svarar då med att gå till sin kollega, Buddy Kane.

Titel: Ice Storm
Regissör: Derick Martini
År: 2008
Genre: Drama, Komedi
Lymelife

Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Chris Cooper, Peter Gallagher, Allison Janney, Scott Bakula, Sam Robards, Barry Del Sherman

Alan Ball

Drama

Recension American Beauty

- Kubrick sätter betyg 5 och skriver:
I den svarta komedin ”Ameican Beauty” får vi följa familjemedlemmarna i den ”normala” familjen Burnham. Lester Burnham (spelad av den fantastiske Kevin Spacey) är en vanlig far som jobbar på en tidning sedan 14 år men som säger upp sig och får ett bra avgångsverderlag, eftersom han vet vissa hemlighet som kan skada företaget. Lester börjar jobba på en hamburgerkjedja, styrketräna, jogga, röka marijuana...

Recension av American Beauty - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om American Beauty  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Beauty (1189 st)
colazero (Anmäl)   15:32 11/5
Gillar inte drama så mycket egentligen men den här kan jag inget annat än älska!
Pi-R (Anmäl)   25/12 2018
En HELT fantastiskt film. Annette Bening förtjänade en Oscar – hennes Carolyn är så genuint gestaltad att varje scen som går utan att hon är med blir lite distraherande – och då gör även Spacey och flera andra ruskigt fenomenala. Alan Balls manus är också ruskigt välkomponerat, även om det skulle vuxit ännu mer om det fått breda ut sig ytterligare – filmens största "brist" är att allt han kunde göra så bra i "American Beauty" fick han möjlighet att göra mer djupgående i tv-serien "Six Feet Under". Och – tyvärr – känns inte upplösningen 100% tillfredställande.... Likväl landar betyget på en stabil 5:a
Rai (Anmäl)   29/11 2017
Den här filmen är riktigt bra, med bra skådespelare.. Jag gillar vardagslivet i denna tunga amerikanska film.
Sarakin76 (Anmäl)   5/10 2017
Fantastisk bra film her spiller det ingen roll at det er amerikanere i hovedrollene. Denne får det jo til og med å fremstå at det er ok med gunnere.
Hypostas (Anmäl)   2/4 2017
Omtitt utan betygsförändring.