American Beauty

Originaltitel: American Beauty
Regissör:Sam Mendes
Utgivningsår:1999

Om American Beauty:

Lester Burnham lever ett ganska tråkigt och inrutat liv, men han bestämmer sig för att ändra på det. Han vänder sina blickar mot sin dotters Janes vänninna. Hans fru Carolyn svarar då med att gå till sin kollega, Buddy Kane.

Titel: Ice Storm
Regissör: Derick Martini
År: 2008
Genre: Drama, Komedi
Lymelife

Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Chris Cooper, Peter Gallagher, Allison Janney, Scott Bakula, Sam Robards, Barry Del Sherman

Alan Ball

Drama

Recension American Beauty

- IdaRystad sätter betyg 5 och skriver:
American Beauty skildrar en till synes alldeles normal amerikansk familj. Men vad som på ytan kan tyckas vara den perfekta amerikanska kärnfamiljen, visar sig ha många, svåra problem väl undangömda. Lester (Kevin Spacey) är den sexuellt frustrerade maken och fadern i familjen som helt plötsligt finner sig handlöst förälskad i sin dotters bästa kompis Angela (Mena Suvari). Modern i familjen, Carolyn...

Recension av American Beauty - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om American Beauty  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Beauty (1187 st)
Rai (Anmäl)   29/11 2017
Den här filmen är riktigt bra, med bra skådespelare.. Jag gillar vardagslivet i denna tunga amerikanska film.
Sarakin76 (Anmäl)   5/10 2017
Fantastisk bra film her spiller det ingen roll at det er amerikanere i hovedrollene. Denne får det jo til og med å fremstå at det er ok med gunnere.
Hypostas (Anmäl)   2/4 2017
Omtitt utan betygsförändring.
RustyFilm (Anmäl)   9/3 2017
Här kan man ju verkligen snacka om medelålderskris. Lester (som spelas väldigt bra av Kevin Spacey) gör ett hejdundrande uppror mot att åldras i sitt borgerliga liv i en Amerikansk förortsidyll. Konsekvensen av hans uppror blir stort. Det är en vågad historia med mycket av underhållande svart humor. Alan Balls ibland dubbelbottnade manus och Sam Mendes precisa regi ger Lester en mycket kreativ miljö att leva ut sin kris i. Bra bra! (Det har gått 13 år sen jag såg det här senast, skaffade en blu-ray utgåva för om titten. Stegar betyget ett snäpp efter om titten)
Tatty (Anmäl)   25/1 2017
Äntligen har jag nu tittat på denna filmen. Har funderat sen jag varit yngre om jag ska se den eller inte. Tog mig i kragen och tittade på den nu. Den var faktisk bra. Älskar Kevin Spacey i filmen. Han är så bra! Filmen känns lite udda och sån där typiskt familj livet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American Beauty