American Crime

Originaltitel: An American Crime
Regissör:Tommy O'Haver
Utgivningsår:2007

Om American Crime:

Sommaren 1965 lämnade ett par cirkusarbetande föräldrar sina två unga döttrar i god tro hos den ensamstående hemmafrun Gertrude Baniszewski i Indianapolis som lovat att ta god hand om dem under sommaren för 20 dollar i veckan. De hade aldrig i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig vilka vidrigt ondskefulla dåd som skulle drabba deras döttrar i familjens källare när dörren stängts bakom dem. Baserad på en sann historia.

Titel: The Girl Next Door
Originaltitel: North Country
Regissör: Niki Caro
År: 2005
North Country

Ellen Page, Catherine Keener, Hayley McFarland, Ari Graynor, Scout Taylor-Compton, Nick Searcy, Romy Rosemont, Brian Geraghty, Michael Welch, Evan Peters, James Franco, Jeremy Sumpter, Tristan Jarred, Hannah Leigh Dworkin, Carlie Westerman

Tommy O'Haver, Irene Turner

Drama, Kriminalare

Recension American Crime

- sethgecko sätter betyg 2 och skriver:
An American Crime skildrar singelmamman Gertrude Baniszewski och hennes vidriga brott mot både hennes egna barn och ytterligare två som hon gått med på att ta hand om. Gertrude behöver pengar och bestämmer sig 1965 för att ta hand om två barn till, utöver sina egna sju. För 20 dollar i veckan tycker hon att hon kan ta hand om någon annans ungar. Tyvärr kan hon inte det och vad som följer är en mardröm...

Recension av American Crime - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XVIII
Diskussioner om American Crime  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Crime (238 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
bra men hemsk film
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Det här är bra grejer!
Off The Ground (Anmäl)   11/7 2015
Några små dramaturgiska snedsteg åsido så är det här väldigt obehagligt och bra.
ViolaIngeborg (Anmäl)   28/1 2015
Bra film, men efter att ha läst på om fallet tycker jag den är lite för snäll. Jag antar att vissa av de grövsta hemskheterna valdes bort för att inte göra en för fruktansvärd film, den är ju brutal redan som den är. Men det drar ändå ner något för mig.
sawa (Anmäl)   18/1 2015
Stark film! Bättre än "The Girl Next Door" (3:a) som även den innehöll en hel del man helst inte vill se.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American Crime