Betyg idag: 1 987 Besökare idag: 5 812

Originaltitel: American Gigolo
Regissör:Paul Schrader
Utgivningsår:1980

Om American Gigolo:

Han talar flera språk och fungerar lika bra som chaufför åt rika, medelålders damer, som översättare eller som guide åt högt uppsatta mäns ensamma fruar. Han är en gigolo. När ett mord begås och allt pekar mot honom, visar det sig att ingen av hans väninnor vill ge honom alibi.

Titel: Till sista andetaget
Regissör: Norman Jewison
År: 2001
Genre: Drama, Komedi
Dinner with Friends

Richard Gere, Lauren Hutton, Hector Elizondo, Bill Duke, Nina Van Pallandt, Carole Cook, K Callan, Brian Davies, Carol Bruce, Frances Bergen, Tom Stewart, Patricia Carr, David Cryer

Paul Schrader

Drama, Kriminalare, Thriller

Diskussioner om American Gigolo  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Gigolo (87 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   02:10 24/10
Jaganatha (Anmäl)   00:50 10/4
Enligt Paul Schrader själv ska den här filmen vara inspirerad av Robert Bressons film Pickpocket från 1959. Det är alltså en väldigt kristen film på temat frälsning och det syns i slutscenen inte minst. Ingen kan väl ta miste på att Richard Geres gigolo lever ett syndigt liv och därför söker botgöring. I Sverige är vi generellt sett dåliga på att tolka filmers budskap i religiös kontext. Det gäller även mig.
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Det finns en grundhistoria här som är hyfsat bra. Men det finns ju förstås 100-tals närbesläktade filmmanus. Så speciellt banbrytande kändes det nog inte ens 1980. Skådespeleriet i filmen är riktigt dåligt speciellt gäller det huvudrollsinnehavaren Richard Gere. Är han alltid så här dålig?
The recensent (Anmäl)   23/11 2016
Stilistisk och cool. Dock är storyn lite seg. Men filmen är som en reklamfilm för dressman man vill liksom vara Richard Gere (utan alla dessa tanter förstås)
Jamesa (Anmäl)   30/10 2016
Är ändå ok. Tempot är avslappnat, dock avslöjas då avsaknaden av djupare porträtt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American Gigolo