American History X

Originaltitel: American History X
Regissör:Tony Kaye
Utgivningsår:1998

Om American History X:

Bröderna Derek och Danny Vineyard mister sin far, en brandman som blir mördad i ett skottdrama med svarta inblandade. Sorgen och hatet pressar den verbalt begåvade Derek till radikala handlingar och han blir snart en karismatisk ledare för en nynazistisk rörelse. Den yngre brodern Danny, som desperat söker en fadersgestalt, anammar blint Dereks ideologier. Ett skottdrama med dödlig utgång blir den slutliga vändpunkten för den splittrade familjen och Derek döms till tre års fängelse.

Titel: This Is England
Originaltitel: Hotel Rwanda
Regissör: Terry George
År: 2004
Hotel Rwanda

Edward Norton, Edward Furlong, Beverly D'Angelo, Avery Brooks, Jennifer Lien, Ethan Suplee, Fairuza Balk, Stacy Keach, Elliott Gould, Guy Torry, William Russ, Joseph Cortese, Jason Bose Smith, Antonio David Lyons, Tara Blanchard, Giuseppe Andrews

David McKenna

Kriminalare, Thriller

Recension American History X

- orCa sätter betyg 4 och skriver:
Vad händer när rasism tar över en personlighet? Vad förblir det av en person, med enbart hat? Och framför allt, varför blir vissa människor rasister??? Edward Norton, som för övrigt glänser i nästan varje film han är med i, spelar rollen som en rasist! Han dödar ett par "negrar" och blir därför en hjälte hos sina rasistkompisar, när han tillbringar en längre tid i fängelset! Detta fängelse gör dock...

Recension av American History X - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Thriller Top 50
Diskussioner om American History X  (0 diskussioner)
Kommentarer om American History X (1468 st)
gaskammarvalse (Anmäl)   19:37 14/1
Propaganda.
Rai (Anmäl)   21/8 2017
Underbar film, det går alltid förändra dig själv och då går det faktiskt att förändra världen.
Pingstpastorn (Anmäl)   7/8 2017
Här apar man efter Kubrick lite väl mycket och det är inte till filmens fördel. Det som räddar den från en total katastrof är skådespelarnas insatser.
Psuchopompos (Anmäl)   15/3 2017
Välgjord
Sarakin76 (Anmäl)   4/12 2016
Utrolig sterk, velregistrert og velspilt film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American History X