American History X

Originaltitel: American History X
Regissör:Tony Kaye
Utgivningsår:1998

Om American History X:

Bröderna Derek och Danny Vineyard mister sin far, en brandman som blir mördad i ett skottdrama med svarta inblandade. Sorgen och hatet pressar den verbalt begåvade Derek till radikala handlingar och han blir snart en karismatisk ledare för en nynazistisk rörelse. Den yngre brodern Danny, som desperat söker en fadersgestalt, anammar blint Dereks ideologier. Ett skottdrama med dödlig utgång blir den slutliga vändpunkten för den splittrade familjen och Derek döms till tre års fängelse.

Titel: This Is England
År: 1993
Tala! Det är så mörkt
Titel: This Is England '86
Originaltitel: This Is England '86
Regissör: Shane Meadows, Tom Harper (III)
År: 2010
This Is England '86

Edward Norton, Edward Furlong, Beverly D'Angelo, Avery Brooks, Jennifer Lien, Ethan Suplee, Fairuza Balk, Stacy Keach, Elliott Gould, Guy Torry, William Russ, Joseph Cortese, Jason Bose Smith, Antonio David Lyons, Tara Blanchard, Giuseppe Andrews

David McKenna

Kriminalare, Thriller

Recension American History X

- The Rest sätter betyg 4 och skriver:
Derek (Edward Norton) är en nynazist som blir gripen för mord på två svarta killar som försökte stjäla hans bil. Detta tär hårt på hans mindre bror Danny (Edward Furlong) som följer sin äldre brors framtåg bland nynazister. Efter att nästan fått underkänt då han lämnat in en uppsats av "Mein Kampf" så ger rektorn han en ny chans – Han ska skriva en uppsats om hans bror och backgrunden till hans fängelsestraff....

Recension av American History X - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Thriller Top 50
Diskussioner om American History X  (0 diskussioner)
Kommentarer om American History X (1469 st)
RustyFilm (Anmäl)   18:20 28/8
Det här är ju idag en 20 år gammal film och visst levereras det viktiga (aktuella än idag) budskap. Men alla dessa schablonmässiga och präktiga karaktärer i denna övertydligt iscensatta historia stör mig. Det beror väl helt enkelt på ett undermåligt regiarbete av Tony Kane. Måste ändå plussa för den extremt våldsamma trottoarkantsscenen, men som helhet betraktat är det här en överskattad film (det har ju haglat berömmelse och höga betyg över den).
gaskammarvalse (Anmäl)   19:37 14/1
Propaganda.
Rai (Anmäl)   21/8 2017
Underbar film, det går alltid förändra dig själv och då går det faktiskt att förändra världen.
Pingstpastorn (Anmäl)   7/8 2017
Här apar man efter Kubrick lite väl mycket och det är inte till filmens fördel. Det som räddar den från en total katastrof är skådespelarnas insatser.
Psuchopompos (Anmäl)   15/3 2017
Välgjord