American Movie

Originaltitel: American Movie: The Making of Northwestern
Regissör:Chris Smith
Utgivningsår:1999

Om American Movie:

Dokumentär om amatörregissören Mark Borchardt och inspelningen av hans lågbudgetskräckfilm Coven.

Titel: Cinemania
Regissör: Michael Dowse
År: 2002
Genre: Komedi
Fubar
Titel: En enastående studie i mänsklig förnedring
Originaltitel: En enastående studie i mänsklig förnedring
Regissör: Patrik Eriksson
År: 2008
En enastående studie i mänsklig förnedring

Dokumentär

American Movie

Recension American Movie

- vamstad sätter betyg 5 och skriver:
I dagar såsom dessa verkar den mest avgörande frågan för alla kulturyttringar vara "är det äkta, är det på riktigt?". Frågan förföljer Chris Smiths mästerverk "American movie - the making of Nortwestern", vars tittare i många fall aldrig når bortom frågan ifall filmens huvudperson och hans omgivning verkligen är forum för en dokumentär eller skådespeare i en spelfilm. Sanningen är förstås att det inte...

Recension av American Movie - Läs hela!

Diskussioner om American Movie  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Movie (73 st)
LVX156 (Anmäl)   18/6 2014
När jag såg filmern så var jag helt övertygad om att det var en mockumentär, så bisarra är personerna som medverkar.
Mortiis (Anmäl)   4/2 2014
Samtidigt som det är ett lite tragiskt sken över Marks eviga, fruktlösa kamp för att skapa film så är det ett otroligt upplyftande och varmt porträtt som visar hur viktigt det är att följa sin dröm, och att det inte alltid spelar så stor roll om man lyckas eller inte, så länge man får göra det man tycker om och vara med de man bryr sig om. En helt fantastisk film och helt klart en av de bästa dokumentärer jag sett. Det är omöjligt att inte älska Mark, Mike och Uncle Bill.
Qerzeboy (Anmäl)   1/3 2013
Sköna filurer i den här filmen.
BarryHero (Anmäl)   25/1 2013
Skont med en film med idel citatmaskiner. RIktigt underhallande andock da och da lite ledsam egentligen. Verkar dock som om Mark har en fot i filmbranschen numera pa riktigt dock. Rekommenderas starkt som inspirerande filmmaterial. Grym pa alla satt och vis. Vilka karaktarer. Alla ar underbara. Fran Mark och Mike och deras kompisar anda till Uncle Bill.
stenemo (Anmäl)   18/6 2012
Enligt mig en riktigt tråkig och för ofokuserad film. När de har så lite material att de börjar dra in ointressanta sidohistorier så tappar jag helt intresset. En dokumentär om Mark och hans familj mer än något annat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American Movie