American Psycho

Regissör:Mary Harron
Utgivningsår:2000
Antal betyg:20221 betyg

Om American Psycho:

Patrick Bateman, en ung streber på Wall Street, har en annorlunda hobby; han mördar för nöjes skull. Ju längre tiden går, desto mer hatar han den värld han lever i.
Se filmen på iTunes

Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Western
The Killer Inside Me
Titel: Shame
Originaltitel: Shame
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2011
Regissör: Bruce A Evans
År: 2007
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Mr. Brooks

Christian Bale, Chloë Sevigny, Willem Dafoe, Jared Leto, Reese Witherspoon, Samantha Mathis, Justin Theroux, Bill Sage, Josh Lucas, Cara Seymour, Guinevere Turner, Stephen Bogaert, Matt Ross, Krista Sutton, Marie Dame, Monika Meier, Reg E Cathey

Mary Harron, Guinevere Turner

Drama, Kriminalare

Recension American Psycho

- Herr_Glans sätter betyg 5 och skriver:
1991 släpptes Bret Easton Ellis mytomspunna och kontroversiella roman American Psycho. Stilmedlet i boken var framförallt en detaljerad reflektering av huvudrollens tankar och åsikter på ett abstrakt sätt. Eftersom detta inte kan framställas på film leder det till en svår sits för en filmskapare. Men Mary Harron har lyckats, vilket jag tackar för eftersom en unik berättelse som den här inte får missas....

Recension av American Psycho - Läs hela!

Diskussioner om American Psycho  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Psycho (1108 st)
Pingstpastorn (Anmäl)   13:35 17/3
Precis som boken är denna film ett sant mästerverk. Här får man en intressant inblick i det mänskliga psyket och det ligger en hel del i det som berättas. Grundhandlingen från boken finns kvar men i filmen har våldet tonats ner avsevärt och det är på gott och ont, men helhetsintrycket förändras inte på grund av det. Valet av skådespelare kunde inte ha gjorts mycket bättre och Christian Bale gör sitt livs roll.
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/9 2016
Jämför man med boken känns det här mest som nåt man visar i Bolibompa. Låter man dock bli att jämföra med boken så är det här en väldigt bra och välgjord film med bra skådespelare. En framtida klassiker.
Jafences (Anmäl)   23/8 2016
Allting är fantastiskt med den här filmen! (efter att man har sett den några gånger)
Sunken25 (Anmäl)   5/1 2016
Christian Bale, take a bow. En av de mest svåra filmerna att betygsätta enligt mig, har sett den två gånger och vet fortfarande inte om jag tycker den är briljant eller bara en bra film. Lutar mer åt en bra film i nuläget, men skulle behöva se den en gång till kanske haha. 7.5/10
92axha10 (Anmäl)   18/10 2015
Jag visste inte att det här var en komedi men när jag insåg det så kunde jag nästan inte sluta skratta. Många bra citat i den här och ibland kan man inte tro vad man ser. Riktigt kul!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American Psycho