American Splendor

Originaltitel: American Splendor
Regissör:Shari Springer Berman, Robert Pulcini
Utgivningsår:2003

Om American Splendor:

Vi följer den cyniske skrivaren Harvey Pekar, upphovsmannen till den självbiografiska undergroundserien American Splendor. Serietidningen, i vilken Harvey Pekar ger utlopp för sina komiska vardagsbetraktelser, har sedan 70- och 80-talen blivit kultförklarad bland undergroundkretsar. Inte ens den tråkigaste händelsen undslipper att hamna i Pekars humoristiska, frispråkiga och ypperligt mänskliga berättelser då han vågar uttrycka det så många av oss tänker och känner men aldrig skulle drömma om att säga.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Marwencol
Regissör: Jeff Malmberg
År: 2010
Marwencol

Paul Giamatti, Earl Billings, James Urbaniak, Hope Davis, Harvey Pekar, Judah Friedlander, Madylin Sweeten, Danny Hoch, Donal Logue, Molly Shannon, Toby Radloff, Joyce Brabner

Shari Springer Berman, Robert Pulcini

Drama, Komedi, Biografi

Recension American Splendor

- sethgecko sätter betyg 4 och skriver:
Jag har en bekännelse att göra. Jag är inte alls särskilt förtjust i Paul Giamatti. Jag tycker att han spelar över för ofta. Antingen det eller så försöker han vara för rolig. Det sagt så är han fantastisk i ”American Splendor” och utan honom skulle ett porträtt av Harvey Pekar förmodligen bli helt meningslöst. James Urbaniak briljerar också, som Robert Crumb. Ytterligare ett erkännande....

Recension av American Splendor - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006, Jönköpings Filmfestival 2004, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Stockholm XIV Competition, Sundance Grand Jury Prize
Diskussioner om American Splendor  (0 diskussioner)
Kommentarer om American Splendor (302 st)
Engravadlax (Anmäl)   22:58 16/5
Eh, jag finner inte Harvey Pekar så intressant.
Roswall (Anmäl)   22/1 2018
Fin och trevlig!
92axha10 (Anmäl)   24/10 2017
Hade ingen aning om någonting om detta. Intressant och ögonöppnande.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
kryttan (Anmäl)   1/12 2016
En otroligt välspelad och varm film om en serietecknare jag inte visste någonting om innan jag såg filmen. Paul Giamatti är en av Hollywoods bästa skådisar enligt mig, och i denna visar han verkligen sin storhet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till American Splendor