Amistad

Originaltitel: Amistad
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1997

Om Amistad:

1839 gör 53 afrikanska slavar uppror och dödar de flesta i besättningen på slavskeppet Amistad. Men slavarna grips och ställs inför rätta i USA.
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Krig
The Book of Negroes
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
Regissör: Joel Schumacher
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Juryn – A Time to Kill

Matthew McConaughey, Djimon Hounsou, Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Nigel Hawthorne, Pete Postlethwaite, David Paymer, Stellan Skarsgård, Chiwetel Ejiofor, Razaaq Adoti, Geno Silva, John Ortiz, Tomas Milian, Anna Paquin, Peter Firth, Xander Berkeley

David Franzoni

Drama, Mysterium

Recension Amistad

- cineasten89 sätter betyg 3 och skriver:
Det är verkligen ont om filmer om 1800 talet om hur slavarna fått utstå de vitas förtryck mot svarta. Amistad är verkligen en väldigt bra film som dock inte räcker till hela filmen, men som ändå har ett bra och oerhört sorglig slut som verkligen är ett passande slut till hela Amistad storyn. Steven Spielbergs första film för DreamWorks Pictures, Amistad, är en storfilm med skådespelare som Morgan...

Recension av Amistad - Läs hela!

Diskussioner om Amistad  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amistad (160 st)
92axha10 (Anmäl)   24/10 2017
Intressant historielektion men väldigt amerikaniserat till den grad av absurditet. Sen är den en aning för lång.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
best_jeppe (Anmäl)   23/8 2017
Intressant film överlag som även fast vi vet att slaveri är avskyvärt påminner om vilka avskyvärda handlingar västvärlden har begått mot resten av världen. Bra skådespeleri av de flesta och engagerande men bitvis lite seg vilket drar ned betyget. En stark 3a dock.
Howler19 (Anmäl)   28/5 2017
Bra och medryckande film med hjärtat på rätt ställe, men den är historiskt inkorrekt till den grad att det blir lite irriterande.
widez (Anmäl)   27/5 2017
Bra film! Gripande berättelse och bra skådespel. Den blir lite seg mot slutet dock.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Amistad