Among the Living

Originaltitel: Among the Living
Regissör:Stuart Heisler
Utgivningsår:1941

Om Among the Living:

En labil man, som har hållts isolerad i flera år, rymmer och ställer till med besvär för sin identiska tvillingbror.

Titel: En svart man från yttre rymden
Originaltitel: The Brother from Another Planet
Regissör: John Sayles
År: 1984
Genre: Drama, Komedi, Science Fiction
En svart man från yttre rymden
Titel: Replicant
Regissör: James Whale
År: 1931
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Frankenstein

Albert Dekker, Susan Hayward, Harry Carey, Frances Farmer, Gordon Jones, Jean Phillips, Ernest Whitman, Maude Eburne

Lester Cole, Garrett Fort

Drama, Thriller, Film-Noir

Diskussioner om Among the Living  (0 diskussioner)
Kommentarer om Among the Living (1 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   18/7 2015
En skön gammal rulle. Jag var lite skeptisk till en början, men den tar sig ganska snart. Karaktärer som av en eller annan anledning är helt ovana med vår värld är alltid ett tacksamt tema, och faktum är att det här ibland påminner lite om Replicant med van Damme, nu kan ju ingen spela retarderade roller så bra som Klåddan, men Albert Dekker är fortfarande väldigt bra i sin dubbelroll här. Filmens stjärna är dock Susan Hayward, hon skiner verkligen, henne vill jag se mer av. Noterbart också att Harry Carey ser ut lite som en Hitler utan mustasch. Intressant annars att så många filmer från den här eran behandlar pöbelproblematiken, här gör man det på ett sätt som både är vettigt och har viss komisk effekt. Överhuvudtaget är det här en intressant mix av genrer. Lite skräck, lite drama, lite noir, lite komedi, och lite romantik. Allt smälter samma till en förvånansvärt välfungerande helhet. Stark trea