Amundsen

Originaltitel: Amundsen
Regissör:Espen Sandberg
Utgivningsår:2019

Om Amundsen:

Historien om hur upptäcksresande Roald Amundsen blir den första personen på Sydpolen

Pål Sverre Hagen, Katherine Waterston, Christian Rubeck, Jonas Strand Gravli, Trond Espen Seim, Mads Sjøgård Pettersen, Ole Christoffer Ertvaag, Fridtjov Såheim, Ida Ursin-Holm, Ruby Dagnall, Geoffrey Kirkness, Ted Otis, Eirik Evjen

Ravn Lanesskog

Drama, Biografi

Norge
Diskussioner om Amundsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Amundsen (3 st)
#54 (Anmäl)   20:41 21/5
Standard biopic.
Ben Stiller (Anmäl)   22:32 15/5
En stark film om en märklig huvudperson där ärelystnad och längtan efter äventyr styr livet totalt. Fina rollprestationer och trovärdiga miljöer. Visst hade man kunna gå djupare in i bakgrund och motiv för filmens karaktärer, men vill man fördjupa sig finns böcker i ämnet. Jag ger den en 4:a!
Jaganatha (Anmäl)   01:00 12/5
Lite väl mycket av en standardbiografi över ett visserligen intressant och historiskt framstående levnadsöde. Skådespelarna är bra över lag, men detta ger inte mycket större insikter i Amundsen och hans polarfärder än att läsa en Wikipediaartikel om samma ämne. Men det ser åtminstone kallt ut, när det ska göra det och jag förutsätter att inget av filmen spelades in på plats i arktiskt klimat.