An Education

Originaltitel: An Education
Regissör:Lone Scherfig
Utgivningsår:2009

Om An Education:

Uppväxtskildring om en tonårsflicka i en förort till 60-talets London, och hur hennes liv förändras när en man, dubbelt som gammal som henne, kommer in i hennes liv.
Se filmen på CDON

Titel: En enda man
Originaltitel: A Single Man
Regissör: Tom Ford
År: 2009
En enda man
Titel: Flickan med de gröna ögonen
Originaltitel: Girl with Green Eyes
Regissör: Desmond Davis
År: 1964
Genre: Drama, Romantik
Flickan med de gröna ögonen
Titel: Ondskan
Originaltitel: Ondskan
Regissör: Mikael Håfström
År: 2003
Ondskan
Titel: Brooklyn
Originaltitel: Brooklyn
Regissör: John Crowley (III)
År: 2015
Regissör: Cameron Crowe
År: 2000
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Roadmovie
Almost Famous

Carey Mulligan, Peter Sarsgaard, Olivia Williams, Emma Thompson, Rosamund Pike, Cara Seymour, Sally Hawkins, Alfred Molina, Matthew Beard, Dominic Cooper, Amanda Fairbank-Hynes, Ellie Kendrick

Nick Hornby (I)

Drama

Storbritannien

Recension An Education

- frienatic sätter betyg 3 och skriver:
Skådespelarinsatserna är av största vikt för filmen och är det som bär upp hela den tyngande strukturen, viktigare än vanligt då filmens manus och karaktärsteckning, trots sin rötter i Lynn Barbers memoarer med manus av Nick ”Om en pojke” Hornby, ibland känns lite väl didaktiska med karaktärer som är mer instrument för utlärande än levande personer. Utan det levande och medryckande skådespeleriet,...

Recension av An Education - Läs hela!

Diskussioner om An Education  (0 diskussioner)
Kommentarer om An Education (181 st)
Albion (Anmäl)   7/4 2018
En välgjord film som ska har den svåra rollen att balansera en stark berättelse som växer på gränsen till det otillåtna och osmakligt vämjeliga som ligger som en sordin över hela skeendet. Man rycks ändå med och betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Starkbröl (Anmäl)   27/2 2017
Välspelad, välgjord bagatell, ganska hjärtskärande.
HerrNenne (Anmäl)   17/8 2016
Det enda vackra ligger i kraschen och återuppbyggnaden men den delen är dessvärre alltför kort. Väldigt starka skådespelarinsatser dock.
Fiskjävel (Anmäl)   12/8 2016
En film, som trots sitt triviala upplägg, var riktigt spännande och svår att slita sig ifrån. 4-.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till An Education
Se filmen