Betyg idag: 1 164 Besökare idag: 4 073

Originaltitel: Enemy
Regissör:Denis Villeneuve
Utgivningsår:2013

Om Enemy:

Historieläraren Adam Bell börjar söka efter sin dubbelgångare efter att ha sett honom i en film.

Baserad på romanen O homem duplicado av José Saramago från år 2002.

Titel: Mulholland Drive
Regissör: Mike Flanagan
År: 2017
Genre: Thriller, Skräck
Geralds lek

Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon, Isabella Rossellini, Joshua Peace, Tim Post, Kedar Brown

Javier Gullón

Thriller, Mysterium

Kanada, Spanien

Recension Enemy

- saggesaliv sätter betyg 4 och skriver:
Adam Bell är en helt vardaglig universitetslärare och bor i Toronto.. När han inte undervisar på universitetet, så glider han runt i sin fina lägenhet och har inte något att göra, förutom när tillfället bjuder - ha sex med flickvännen Mary. Livet för Adam är, för en brist på ett bättre ord, ganska tråkigt faktiskt. Saker förändras när en kollega rekommenderar en film till Adam, något motvilligt...

Recension av Enemy - Läs hela!

Med i listor: Heta filmer
Diskussioner om Enemy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Enemy (116 st)
Greystalker (Anmäl)   00:28 8/5
Vad tusan såg jag just? Stämningsfull var den iaf. Nu ska jag bara försöka förstå den!
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Ola_Schubert (Anmäl)   13/7 2017
För en gång skull så var jag tvungen att läsa recensionen för denna film innan började skriva och betygsätta. Det är en mindfuckingfilm utan tvekan och jag brukar ju gilla sådana, så även denna. Men min möjliga tolkning av dem spretar. Antingen så är det en film om KÄESED-komplexet, som jag skrivit om i andra kommentarer över andra filmer, (men då nästa löjligt övertydligt när man sett hela filmen), eller också är det motsatsen. För det kan faktiskt vara en anti-manschauvinistisk film också. Hur som helst så kan jag lova at slutet kommer att överraska er. Eftersom det ändå är en mindfuckingfilm och tankar väcks, så får det bli en mycket svag fyra i betyg, men man får vänta ända till slutet på gratifikationen. Hm, just nu i denna stund lutar jag ändå åt att det är en anti-manschauvinistisk film, och då hade det nog "bara" blivit en stark trea i betyg. Men åt helvete med det, den svaga fyran får ändå stå kvar.
Valarn (Anmäl)   6/12 2016
Ren, vilket var skönt. Det är svårt att skriva en kommentar utan att spoila. Generellt gillar jag filmens manus, samtidigt som varken den slentrian-artade känslan, eller "det bakomliggande" porträtteras snyggt/bra nog.
JonasM (Anmäl)   26/11 2016
Villeneuve är en fraud. Han får Arrival på sig att visa motsatsen. Har iofs inte sett Prisoners än men har extremt låga förväntningar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Enemy