Anastasia

Originaltitel: Anastasia: The Mystery of Anna
Regissör:Marvin J Chomsky
Utgivningsår:1986

Om Anastasia:

Filmen är baserad på boken Anastasia: The riddle of Anna Anderson, av Peter Kurth.

1917 slaktades Tsar Nicholas, kejsarinnan Alexandra och hennes fyra tonårsprinsessor av en sovjetisk dödskvadron i Sibirien. Tre år senare försöker en vacker kvinna begå självmord i Berlin. Hon räddas i sista stund. Det upptäcks samtidigt att hennes kropp är täckt av kul- och bajonettärr. Hennes sätt och språk tyder på att hon är av fin börd. Är hon prinsessan Anastasia som mirakulöst överlevt, eller är hon en bedragerska som vill komma åt tsarfamiljens förmögenhet?

Titel: Dinosaur 13
År: 2016
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Film nr.: 120044
The Infiltrator

Amy Irving, Olivia de Havilland, Jan Niklas, Nicolas Surovy, Susan Lucci, Elke Sommer, Edward Fox, Claire Bloom, Omar Sharif, Rex Harrison, Jennifer Dundas, Christian Bale, Julian Glover, Betty Marsden, Tim McInnerny

James Goldman

Drama, Romantik, Mysterium, Mini-serie

USA, Österrike
Diskussioner om Anastasia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anastasia (13 st)
Lance Hardwood (Anmäl)   21/7 2014
Vart fan får man tag på denna film? Letar igenom hela internet men hittar inte ett skvatt där man kan få med engelsk text..
tpb (Anmäl)   25/9 2011
Svag trea, Irving är bra.
Mara Jade (Anmäl)   18/10 2008
En välspelad och underhållande miniserie, dock så är den andra delen av miniserien inte lika intressant som första delen.
NoWireHangers (Anmäl)   8/1 2008
DNA-prover har senare visat att Anna Anderson inte var Anastasia (såvida man inte har råkat göra prov på någon annans DNA). Hur som helst är det en legend som aldrig dör och som man gärna vill tro på. Ingrid Bergman vann en Oscar 30 år tidigare för rollen och det är en gåta att Amy Irving inte vann en Emmy för den här rollen. Hon nominerades för en Golden Globe men vann inte. Av någon anledning vann Jan Niklas en Golden Globe för sin en ganska medelmåttiga insats. Irving gör alltså en strålande insats i huvudrollen och får hjälp av bland andra Rex Harrison i biroller, och filmen håller intresset uppe hela tiden. Stabil fyra. Utan tvekan mitt bästa impulsköp för 39 kronor på Netto.
kus (Anmäl)   6/6 2007
Den är så pass bra att man skulle vilja veta sanningen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anastasia