Anatomy of a Paperclip

Originaltitel: Yamamori clip koujou no atari
Regissör:Akira Ikeda
Utgivningsår:2013

Om Anatomy of a Paperclip:

Man kan ha en fysik som är perfekt för att handböja ett gem. Det och mycket annat märkligt, bland annat hur man absolut måste tillreda kanage-juice så att den inte ska bli livsfarligt giftig, får man veta i denna japanska indiepärla. Huvudperson är Kogure, en oansenlig man, som precis börjat arbeta på gemfabrik, har en översittarchef, ständigt blir rånad på sina kläder av kvarterets två gangsters och på sitt timida sätt accepterar allt underligt som tillvaron erbjuder honom. Till exempel att en kvinna med obegriplig dialekt plötsligt flyttar in i hans lilla bostad.

Kazutoshi Kato, Toshiyuki Takahashi, Sakae Tomomatsu

Akira Ikeda

Drama, Komedi

Japan
Diskussioner om Anatomy of a Paperclip  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anatomy of a Paperclip (2 st)
KyLLo (Anmäl)   15/11 2017
Allt går medvetet långsamt, precis som i Roy Anderssons filmer. Och precis som i Roy Anderssons filmer är huvudpersonen en vanlig arbetare som skildras i sin grå vardag. Men den här filmen är mer bisarr. Människorna är färgstarkare och framställs mer som robotar programmerade med personlighet och repliker. De är skickliga på att utföra ensidiga arbetsuppgifter. Däremot mycket sämre på att samspela med andra och lösa oväntade problem. Ironiska situationer uppstår titt som tätt. Kul att filmen får med mycket av den japanska samhällskulturen med det starka företagarklimatet, intresset för mat och dryck och artigheten. Den är också tänkvärd med anledning av att robotar förväntas bli mer människolika och i framtiden ta större plats i det vardagliga samhället. En bisarr, välgjord och tänkvärd indiefilm som jag varmt kan rekommendera.
Abruzzi (Anmäl)   31/1 2014
Sågs under Göteborgs filmfestival