Tillbaka till Yorkshire

Originaltitel: And When Did You Last See Your Father?
Regissör:Anand Tucker
Utgivningsår:2007

Om Tillbaka till Yorkshire:

Arthur Morrison får reda på att han har cancer och att han bara har några veckor kvar att leva. Hans vuxna son Blake reser till Yorkshire för att bo hos sin mamma i byn där han växte upp. När Arthurs tillstånd förvärras ser Blake tillbaka på sitt förhållande med pappan. Han minns saker de gjort tillsammans, förtroligheten mellan dem och även de förbistringar de haft. När fadern dör börjar Morrison fundera kring det band de haft. Han ger tydligt uttryck för motsättningar, frustration, kärlek och förlust som alla är delar i det komplicerade förhållande som finns mellan en far och hans son.

Titel: Yacoubians hus
Originaltitel: The Flying Scotsman
Regissör: Douglas Mackinnon
År: 2006
The Flying Scotsman
Titel: Bara få kan skoja så
Originaltitel: The Wrong Arm of the Law
Regissör: Cliff Owen
År: 1963
Genre: Komedi, Kriminalare
Bara få kan skoja så

Jim Broadbent, Colin Firth, Juliet Stevenson, Gina McKee, Sarah Lancashire, Matthew Beard, Elaine Cassidy

David Nicholls

Drama, Biografi

Recension Tillbaka till Yorkshire

- wst sätter betyg 2 och skriver:
Den här filmen innehåller en del fina kvaliteter och blir mer gripande allt längre filmen lider, speciellt mot slutet utan att för den skull borra in sig in i bröstkorgen på tittaren. Lågmäld och fin "far och son"-berättelse, som dock har en tendens att bli något långsam emellanåt i vissa scener, men det hör till en handling och berättarstuk som denna film besitter.

Recension av Tillbaka till Yorkshire - Läs hela!

Diskussioner om Tillbaka till Yorkshire  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tillbaka till Yorkshire (12 st)
mammene (Anmäl)   21/8 2014
En ganska ordinär film och inte så mycket mer, det är klart min favorit Colin Firth förhöjer alltid upplevelsen.Själva historien blev aldrig särskilt mer än makligt märkvärdig, en film att se för stunden om familjerelationer och ett vackert landskap.
Suverän (Anmäl)   28/1 2013
Riktigt stark. Näst sista scenen drev mig till tårar.
Luene (Anmäl)   16/4 2012
Vissa scener var jättebra. Men filmen kändes inte riktigt klar och för mycket blev osagt. Jag vill egentligen ge den en trea, men tycker tyvärr inte att den förtjänar det.
blackcurrant (Anmäl)   24/4 2011
Tyckte det var en djup och meningsfull film. Kunde vara lite småseg ibland men i helhet var det en klar 4a.
cahi (Anmäl)   11/4 2011
Småseg. Firth och Broadbent är filmens förtjänster. Känns som ett relativt uttjatat ämne med far och son relation.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tillbaka till Yorkshire