Andarnas hus

Regissör:Bille August
Utgivningsår:1993
Antal betyg:20624 betyg

Om Andarnas hus:

En filmatisering av Isabel Allendes världsberömda roman med samma namn. Det är en fascinerande historia om en Chilensk familj som sträcker sig från 20-talet fram till åren efter den blodiga militärkuppen 1973.

Titel: Salvador
Originaltitel: Novecento
Regissör: Bernardo Bertolucci
År: 1976
1900

Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Winona Ryder, Antonio Banderas, Vanessa Redgrave, Maria Conchita Alonso, Armin Mueller-Stahl, Jan Niklas, Vincent Gallo, Sarita Choudhury, Sasha Hanau, Hannah Taylor-Gordon, Grace Gummer, Miriam Colon

Bille August

Drama, Romantik

Portugal, Tyskland, Danmark, USA, Frankrike
Med i listor: Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Andarnas hus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Andarnas hus (102 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
ingen höjdare
mammene (Anmäl)   4/8 2017
Att få följa flera generationer på det här viset är skickligt gjort, man hinner lära känna karaktärerna och behåller intresset hela vägen ut. En roman man kanske bör läsa känns det som. Många bra skådespelare. Sedan har vi höjdpunkten som föregående kommenterade, att se en karaktär som förändras efter hand utan att det känns onaturligt.
Sture Stenhög (Anmäl)   3/8 2017
Jag kände länge att den här var bra, men kanske lite ordinär, men den blir verkligen bättre och bättre framåt slutet. Det är intressant att man börjar med att berätta en ganska liten historia för att gradvis expandera den och berätta något mycket större. Detta sker också smidigt, och det flyter på ovanligt bra för en film som utspelar sig under ett så långt tidsspann. Men filmens starkaste kort är ändå Jeremy Irons karaktär, sällan har jag sett en så sympatisk skildring av en karaktär som filmen själv framställer som osympatisk. Den sortens komplexa karaktärsporträtt skulle jag sannerligen vilja se mer av i produktioner av det här slaget. Irons är väldigt bra också ska sägas, liksom resten av ensemblen. Lite förvånad är jag över att filmen tydligen inte mottogs speciellt bra när det begav sig
Tatty (Anmäl)   17/7 2016
Alltid gillat denna filmen och tyckt att den är bra och spännande.
Sarakin76 (Anmäl)   31/3 2016
Fin filmatisering av en fin bok. Fine skuespillerinnsatser. -4.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Andarnas hus