Anderssons älskarinna

Originaltitel: Anderssons älskarinna
Regissör:Björn Runge
Utgivningsår:2001

Om Anderssons älskarinna:

Miniserie i sex avsnitt. Lars Anderssons liv håller på att rämna. Han vantrivs med sitt jobb, han dricker för mycket och har spelskulder upp över öronen. Hans kvinna har tröttnat på hans ständiga svek, tagit deras tvåårige son med sig och lämnat honom för en pizzabagare. Sin far har han inte sett på sex år. Och sin mor har han inte hört av sedan hon rymde med en boxare för tjugoåtta år sedan. Samtidigt som hans fordringsägare börjar dra åt tumskruvarna dör så hans hund Torbjörn. Andersson får nog, bestämmer sig för att lämna allt bakom sig och åka hem till sin far i sin barndoms Lysehamn för att begrava hunden. Men på vägen stoppas han brutalt av en indrivare som erbjuder honom att byta sina skulder mot ett beställningsjobb. Han behöver bara åka hem till en man och skjuta honom så skall hans skulder avskrivas. Andersson accepterar och beger sig för att utföra sitt uppdrag. Men mannen han ska döda visar sig vara hans systers före detta man, och i stället för att skjuta honom tar Andersson honom med sig.

Jakob Eklund, Örjan Landström, Krister Henriksson, Viveka Seldahl, Sten Ljunggren, Gunilla Röör, Ingvar Hirdwall, Per Oscarsson, Göran Forsmark, Ebba Forsberg, Tova Magnusson

Björn Runge

Drama, Mini-serie

Sverige
Diskussioner om Anderssons älskarinna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anderssons älskarinna (20 st)
carnevil (Anmäl)   5/10 2015
Hopplöst dålig soppa där alla tokerier från diverse lite mer udda regissörer lånas, fast utan finess. Känns som ett tjugotal kortfilmsidéer som forcerats ihop till en och samma miniserie med vanvettigt yr huvudstory!
AlbinWesley (Anmäl)   19/3 2015
Jag faller än en gång för Björn Runges berättelse såväl som berättande. Det är lite kusligt och det är smått genialt understundom. Hela grejen blir väl lite smått antiklimaktisk när fjärde avsnittet inte följs upp ännu tätare och mer intensivt, men helheten håller jag ändå väldigt högt.
andmoreagain (Anmäl)   10/8 2014
Kusturica har inte regisserat Twin Peaks...
fr4llan (Anmäl)   14/11 2013
Andmoreagain om du tror att jag jämför med Kusturica bara för att de spelar "balkanmusik" så gör du en väldigt ytlig analys. Det finns ingen finness i det här. En kass Twin peaks i bohuslänmiljö är vad det här är.
andmoreagain (Anmäl)   28/10 2013
En fröjd! Svensk mini-serie med Jacob Eklund, som innehar sveriges bästa skådespelarröst, där han spelar mot giganter som Ingvar Hirdwall, Per Oscarsson, Krister Henriksson och en alltid lika oförglömlig Sten Ljunggren. Storyn är mångbottnad och ingen idé att förklara, det spårar ur ändå men intresset bibehålls. Visst kan man nämna Lynch och Kusturica (enbart pga. av en grupp gamlingar som spelar balkanmusik) men Runges regi känns hela tiden egensinning och orginell. Se den på SVTs öppna arkiv.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anderssons älskarinna