Anderssonskans Kalle på nya upptåg

Originaltitel: Anderssonskans Kalle på nya upptåg
Regissör:Sigurd Wallén
Utgivningsår:1923

Om Anderssonskans Kalle på nya upptåg:

Eftersom inga kända kopior av denna film existerar i sinnevärlden kan den inte betygsättas på Filmtipset.

Som belöning för att han räddat lilla Ann-Mari från att drunkna blir Anderssonskans Kalle adopterad av direktör Graham och flyttar från arbetarkvarteren på Söder in i stockholmssocieteten. Här ställer han till med åtskilliga smärre skandaler, både avsiktliga och ofrivilliga. En särskild fiende får han i direktör Grahams mor, född friherrinna Clövercrona. Som ett led i hans fostran anställer Graham en informator som undervisar Kalle och Ann-Mari. Denne fil kand Paul Abraham Ceder har avsevärda problem med disciplinen men är tämligen lycklig ändå, eftersom han blir förälskad i direktör Grahams ogifta syster Ruth. Kalle spolierar informatorns chanser att vinna gehör hos gamla fru Graham genom att smeta Karlssons klister i hans huvudbonad.

Gösta Alexandersson, Anna Diedrich, Dagmar Ebbesen, Albin Lindahl, Hilda Castegren, Hildur Skantze, Aino Schärlund-Gille, Mona Mårtenson, Edvin Adolphson, Carl-Gunnar Wingård, Julia Cæsar, Hanna Rudahl

Emil Norlander, Sam Ask

Drama, Stumfilm

Sverige
Diskussioner om Anderssonskans Kalle på nya upptåg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anderssonskans Kalle på nya upptåg (2 st)
Mankku (Anmäl)   16/1 2008
17 personer har likväl betygsatt den. Såg de den på premiären 1923 kanske?
mazquara (Anmäl)   16/8 2007
den kanske fanns i deras sinnevärld
Se filmen