Andy Warhols Frankenstein

Originaltitel: Flesh for Frankenstein
Regissör:Antonio Margheriti, Paul Morrissey
Utgivningsår:1973

Om Andy Warhols Frankenstein:

Greve Frankenstein försöker skapa en ny ras av gamla kroppsdelar och han vill att hans manliga kreation skall para sig med hans kvinnliga dito. Han letar därför efter en hjärna som tillhör en kvinnokarl men råkar av misstag hugga huvudet av en munk...

Titel: Blood for Dracula
Regissör: Dario Argento
År: 1985
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Phenomena
Titel: Legenden om den vita ormen
Originaltitel: The Lair of the White Worm
Regissör: Ken Russell
År: 1988
Genre: Thriller, Skräck
Legenden om den vita ormen

Udo Kier, Joe Dallesandro, Monique van Vooren, Arno Juerging, Dalila Di Lazzaro, Srdjan Zelenovic, Nicoletta Elmi, Marco Liofredi, Liu Bosisio, Fiorella Masselli, Cristina Gaioni, Rosita Torosh, Imelde Marani

Paul Morrissey

Komedi, Skräck, Science Fiction

Andy Warhol's Frankenstein, The Devil and Dr. Frankenstein

USA, Italien, Frankrike
Med i listor: Video nasties
Diskussioner om Andy Warhols Frankenstein  (0 diskussioner)
Kommentarer om Andy Warhols Frankenstein (55 st)
johan93 (Anmäl)   12:52 18/1
Helt klart den köttigaste och blodigaste tappningen på frankenstein konceptet som jag sett hittils. Jag diggar’t!
Stan (Anmäl)   13/10 2016
Snuddar nästan vid 4an på slutet! Brutalt och bisarrt slut, men rätt lång transportsträcka. Snygg, bra musik och älskar Udo Kier
sparriskrigarn (Anmäl)   24/1 2016
Naturligtvis väldigt konstig och i någon mening dålig, men Udo Kier gör hela filmen. På katastrofalt bruten tysk-engelska levererar han fantastiska citat oavbrutet. Helt enkelt en "skön film", med väldigt festliga specialeffekter och gott om sleazigt snusk.
Lord-Ante del2 (Anmäl)   6/8 2015
Vart ska man börja? Vart kom Yuri ifrån? Detta besvarar din fråga. Innan Udo bestämde sig för att ta över världen som sitt mer kända alias "Yuri" så var han en vetenskapsman. Precis som vilken annan flintskallig karl, eller människa överlag, så hade han hett temperament och en stor kärlek för döda kroppar. Varför? För han är ett geni! Innan han blev mer känd som yuri, så bestämde han sig för att sätta ihop ett monster, vilket ni själva får ta reda på hur det går, men inte nog med att ni får smaka på Udos skådespeleri, det ingår även: bordeller, nekrofili med mera! Är detta en sevärd film? Helt klart om man gillar Udo, även om det är lite väl mycket kvinnobröst och inte alls lika mycket mansbröst, så tycker jag man ska ge filmen en chans, det är charmen av 70 talet!
Bumbi78 (Anmäl)   29/4 2015
Sinnessjuk på ett charmigt och bizarrt sätt. den är sämre än blood for dracula, men de är nog främst för att de komska scenerna tar över den melankoliska stämningen som de fick till så bra året efter. Ändå klart underhållande och Kiers baron är så skönt galen att han är svår att tycka illa om. Gott om sleaze, blod och en stackars missplacerad ödla i en av de mest udda scenerna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Andy Warhols Frankenstein