Angst

Originaltitel: Angst
Regissör:Gerald Kargl
Utgivningsår:1983

Om Angst:

En man släpps från ett fängelse efter att ha avtjänat fyra år för att ha mördat en äldre kvinna. Så fort han kommer ut känner han begäret att döda igen. Efter ett misslyckat försök att mörda en taxichaufför tar han sin tillflykt till en avlägsen stuga ute i skogen. Väl där terroriserar han en familj och får utlopp för sina sadistiska böjelser. Ett starkt och realistiskt porträtt av hur en seriemördare tänker och agerar. Han är varken karismatisk eller kreativ, han är bara elak, mycket elak...

Baserad på den Salzburg-födde trippelmördaren Werner Kniesek. Förbjuden i många länder. Har idag kultstatus.

Titel: Switchblade Romance
Regissör: Jean Renoir
År: 1932
Genre: Komedi
Boudu flyter förbi
Titel: Spionen som kom in från kylan
Originaltitel: The Spy Who Came in from the Cold
Regissör: Martin Ritt
År: 1965
Genre: Drama, Thriller
Spionen som kom in från kylan
Titel: Ole dole doff
Originaltitel: Ole dole doff
Regissör: Jan Troell
År: 1968
Ole dole doff

Erwin Leder, Robert Hunger-Bühler (röst), Silvia Ryder, Karin Springer (röst), Edith Rosset, Josefine Lakatha (röst), Rudolf Götz, Renate Kastelik

Gerald Kargl, Zbigniew Rybczynski

Drama, Kriminalare, Skräck

Fear, Schizophrenia

Österrike
Diskussioner om Angst  (0 diskussioner)
Kommentarer om Angst (30 st)
Luca Canali (Anmäl)   24/9 2016
fantastisk korvscen följt av ett svagt mittparti för att sen bjuda på en sista halvtimme som rent av gav roy anderssonvibbar. betyg: bra+ (64/100).
Asmorod (Anmäl)   12/8 2016
Erwin Leder är genial i sin roll!
sparriskrigarn (Anmäl)   26/3 2016
Filmen har verkligen en passande titel. Ångesten är påtaglig genom hela filmen. Udda och intressant foto, och har en krypande obehaglig känsla. Mycket bra, perfekt om man vill må dåligt en stund!
AlbertSpica (Anmäl)   19/10 2015
Snyggt och ibland häftigt foto, men trots den korta speltiden känns den ibland lite seg och tråkig. Hade hellre sett ett killer-rampage under ett dygn eller något liknande, men då kanske den hade tappat sin realistiska touch.
Gordyal (Anmäl)   26/4 2015
Onödigt trött film som aldrig känns särskilt trovärdig, vilket i sin tur gör att den inte berör. Fult blodsprut och en boll som aldrig slutar rulla gör inte det hela ett dugg bättre. (5/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Angst