Aniara

Originaltitel: Aniara
Regissör:Pella Kågerman, Hugo Lilja
Utgivningsår:2018

Om Aniara:

Aniara är ett av de många rymdskepp som ska flyga Jordens befolkning till nya hemplaneten Mars. Men just när Aniara lyfter kolliderar farkosten med en asteroid, och tappar sin kurs.

Emelie Jonsson, Bianca Cruzeiro, Arvin Kananian, Anneli Martini, Jennie Silfverhjelm, Emma Broomé, Jamil Drissi, Leon Jiber, Peter Carlberg, Juan Rodríguez, David Nzinga, Dakota Trancher Williams, Otis Castillo Ålhed, Dante Westergårdh

Pella Kågerman, Hugo Lilja

Drama, Science Fiction

Danmark, Sverige
Diskussioner om Aniara  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aniara (11 st)
karlmats (Anmäl)   23:48 11/8
När Sverige väl tar sig och kragen och producerar en seriös och välgjord sci-fi så vill jag ju så gärna vara förlåtande i min betygsättning. Men jag är inne i en hård period och magkänslan säger åt mig att avrunda nedåt så då gör jag det. En blandning av Kubrick och Rederiet som nån skriver nedan är en passande beskrivning. Scenariot är fascinerande, de yttre miljöerna utanför den flygande finlandsfärjan ser oförskämt bra ut och Emelie Jonsson gör en stabil insats i huvudrollen. Men samtidigt lyfter det inte riktigt, jag tror manuset saknar dialog som går in på djupet av den existentiella ångesten och vi får en sneak peak av hur katastrofen kommer närmare och närmare ju längre äventyret pågår, ungefär som på en riktig Finlandsfärja. Sen är det lite för teatraliskt också för min smak, en röd tråd genom många svenska filmer. Men jag är glad att filmen gjordes, det behövs mer sånt här och 2an är väldigt stark.
Teolinda (Anmäl)   19:15 24/3
Jag tyckte om den, men kan inte jämföras med boken. Gillar inte hur de gjort huvudkaraktärerna för billig sentimentalitet. Men tyckte om hur de lagt in kryssningsbåtkänslan.
stgurgel (Anmäl)   04:45 4/3
Fantastisk ljudmiljö och trevligt depresiv, men det väldigt svenska teatrala skådespeleriet drog ner
KimEkberg (Anmäl)   11:38 25/2
Tycker helt klart att den har sina poänger, även om kanske källtexten är av desto mer genialiska proportioner. Håller verkligen med föregående talare om julkalenderkänslan, vilken jag diggar skarpt. Tycker att det blir lite väl mycket fokuserat kring huvudpersonerna istället för att skildra en mer kollektivistisk degeneration. Anmärkningsvärt är också indiefilmens ökande intresse för Hip Whips anakronistiska one-hit wonder från 2003. Årtalet kan vara fake news.
Tonti (Anmäl)   23:48 23/2
Helt okej bra ändå. Smart användande av miljöer framförallt och schysst lågbudgetestetik.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aniara