Aniara

Originaltitel: Aniara
Regissör:Pella Kågerman, Hugo Lilja
Utgivningsår:2018

Om Aniara:

Aniara är ett av de många rymdskepp som ska flyga Jordens befolkning till nya hemplaneten Mars. Men just när Aniara lyfter kolliderar farkosten med en asteroid, och tappar sin kurs.

Arvin Kananian, Emelie Jonsson, Bianca Cruzeiro, Anneli Martini, Jennie Silfverhjelm, Peter Carlberg, Emma Broomé

Pella Kågerman, Hugo Lilja

Drama, Science Fiction

Danmark, Sverige
Diskussioner om Aniara  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aniara (10 st)
Teolinda (Anmäl)   19:15 24/3
Jag tyckte om den, men kan inte jämföras med boken. Gillar inte hur de gjort huvudkaraktärerna för billig sentimentalitet. Men tyckte om hur de lagt in kryssningsbåtkänslan.
stgurgel (Anmäl)   04:45 4/3
Fantastisk ljudmiljö och trevligt depresiv, men det väldigt svenska teatrala skådespeleriet drog ner
KimEkberg (Anmäl)   11:38 25/2
Tycker helt klart att den har sina poänger, även om kanske källtexten är av desto mer genialiska proportioner. Håller verkligen med föregående talare om julkalenderkänslan, vilken jag diggar skarpt. Tycker att det blir lite väl mycket fokuserat kring huvudpersonerna istället för att skildra en mer kollektivistisk degeneration. Anmärkningsvärt är också indiefilmens ökande intresse för Hip Whips anakronistiska one-hit wonder från 2003. Årtalet kan vara fake news.
Tonti (Anmäl)   23:48 23/2
Helt okej bra ändå. Smart användande av miljöer framförallt och schysst lågbudgetestetik.
Kajanus (Anmäl)   18:16 10/2
Bara faktumet att denna film existerar är fantastiskt. Det är jag tacksam över. Den ger och tar, och lämnar mig i en känsla av Kubrick och Rederiet. På gott och ont.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aniara
Se filmen