Anita - ur en tonårsflickas dagbok

Originaltitel: Anita - ur en tonårsflickas dagbok
Regissör:Torgny Wickman
Utgivningsår:1973

Om Anita - ur en tonårsflickas dagbok:

En verklig berättelse om en 16-årig nymfomans beteende. Anita känner sig tvingad att ligga med alla karlar hon ser. Av detta får hon ångest. Tack och lov träffar hon psykologistudenten Erik, som bor i kollektiv.

Titel: Nymphomaniac
Originaltitel: Någon att älska
Regissör: Joseph W Sarno
År: 1968
Någon att älska

Stellan Skarsgård, Christina Lindberg, Per Mattsson, Arne Ragneborn, Jan-Olof Rydqvist, Danièle Vlaminck, Michel David, Ericka Wickman, Berit Agedal

Torgny Wickman

Drama, Vuxenfilm

Sverige, Frankrike
Med i listor: Vuxenfilm Top 50
Diskussioner om Anita - ur en tonårsflickas dagbok  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anita - ur en tonårsflickas dagbok (34 st)
jlam (Anmäl)   27/5 2015
Oavsiktlig humor typisk för genren, bl a lite pseudopsykologi för att intellektualisera det hela mellan nakenvarven. Ändå ingen ren kalkonrulle. Satt förresten och tänkte på likheten mellan Lindberg och Alicia Vikander (från axlarna och uppåt iaf...)
erosagape (Anmäl)   1/2 2014
Från den tiden då Volvo var fyrkantiga och därför kan jag inte döma den efter dagens normer som är annorlunda. Såg den efter recensionen i DN av Nymphomaniac. Så här stod det om Anita: "Det var en skum liten film i det märkliga gränslandet mellan porr, psykologi och socialstyrelseinformation, där så många små skandinaviska barn har gått vilse." (Gezelius. 31/1 -14) Tragisk film och inte det minsta åt gladporr-hållet, varken första eller andra delen av ordet. Dessutom problematiserar den ju mannen, varför vill alla män så fort tillfälle ges?
Korben_Dallas (Anmäl)   2/10 2013
Kändes som att man besökte en annan mycket enklare tid.
estet_kikka (Anmäl)   18/2 2013
herregud, detta var nästan smärtsamt att titta på. alla skitnödiga repliker, allt överdrivet förklarande för publiken (som när mamman å pappan i början står å diskuterar det faktum att dom har två döttrar, hor stor åldersskillnad det är mellan dom osv) å så det där "lyckliga" slutet. hon får en orgasm ("du måste skaffa dig en orgasm" sa stellans figur, som om det e ngt man kan köpa på ica) å vips är alla hennes problem bortblåsta å hon kan knulla loss med stellan and then they lived happily ever after. herregud. får mig osökt att tänka på alla män som på allvar tror att kvinnor bara är lesbiska för att dom inte hittat rätt karl ännu. livet är inte svart å vitt, sådär enkelt kommer man inte över såna problem. filmer om det mänskliga psyket kan annars vara riktigt spännande, men detta känns mer som ett försök att göra en seriös gladporr-film.
Raimo_1985 (Anmäl)   5/10 2012
Den uppfyller en tjock trea för det är den bästa sexploiation jag sett, den känns t.o.m som den har ett till syfte, ett budskap utöver att bara sexa och visa naket och smuts och sensation, och det är coolt. Dessutom är det Christina Lindbergs bästa insats utöver den i Thriller. Av det jag sett hittills alltså. Det finns en del kvar att se. Skarsgård är också ganska bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anita - ur en tonårsflickas dagbok