Anklagad

Originaltitel: The Accused
Regissör:Jonathan Kaplan
Utgivningsår:1988

Om Anklagad:

Sarah dricker öl och röker marijuana i en bar och blir våldtagen av flera grabbar, som blir påhejade av ett gäng. Nu är frågan om hon skall kunna få upprättelse i domstolen. En kvinnlig advokat försvarar Sarah, som kommer från en helt annorlunda värld. Baserad på en verklig händelse.

Titel: Erin Brockovich
Originaltitel: North Country
Regissör: Niki Caro
År: 2005
North Country

Jodie Foster, Kelly McGillis, Carmen Argenziano, Scott Paulin, Stephen E Miller, Terry David Mulligan, Leo Rossi, Tom O'Brien (II), Ann Hearn, Bernie Coulson, Steve Antin, Peter Van Norden, Woody Brown, Kim Kondrashoff

Tom Topor

Drama, Thriller

Kanada, USA
Diskussioner om Anklagad  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anklagad (67 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Väldigt gripande, spännande och välspelat drama där Jodie Foster gör en av sina bästa roller. Stark 4:a.
oapelmo (Anmäl)   18/11 2014
En film som står sig förvånansvärt bra efter snart trettio år. Starkt manus baserat på verkliga händelser. Trovärdig dialog och gediget skådespel av framförallt Foster som belönades med en Oscar för sin insats. Stark tematik som aldrig går ur tiden. Litet extra plus för synthslingorna som kommer och går.
Krille80 (Anmäl)   9/11 2014
Ett fängslande drama, inspirerat av en verklig händelse. Höjdpunkten är Jodie Fosters dynamiska, Oscarsbelönade rolltolkning som offret av en gruppvåldtäkt, en utmanande tjej som vräker ur sig grovheter men kämpar för att få revansch i domstolen. En liten varning! Våldtäktsscenen är väldigt utdragen och detaljerad. 3+
AmyTatti (Anmäl)   20/12 2012
Den tar upp något jäkligt viktigt. Den berör. Men filmen, och särskilt våldtäktsscenen är så obehaglig, egentligen är det ett bra betyg för den här typen av film, men jag vill aldrig se den igen. Den är för tung.
sirkurt (Anmäl)   26/9 2012
Ingen direkt speciell film men Jodie Foster är såklart väldigt bra och det är väl det enda som gör den här filmen minnesvärd annars känns det ganska standard och lite väl mycket tv-film över det hela.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anklagad