Accused

Originaltitel: Anklaget
Regissör:Jacob Thuesen
Utgivningsår:2005

Om Accused:

Henriks 14 åriga dotter anklagar honom för sexuella övergrepp och våldtäkt. Henrik blir häktad och en rättegång sätter fart. Dottern har en bakgrund som lögnare, sedan hon tidigare hittat på historier om sin familj.
Se filmen på Netflix

Regissör: Susanne Bier
År: 2002
Genre: Drama, Romantik
Älskar dig för evigt

Troels Lyby, Bodil Jørgensen, Louise Mieritz, Søren Malling, Sofie Gråbøl, Paw Henriksen

Kim Fupz Aakeson

Drama

Danmark
Med i listor: Stockholm XVI Northern Lights
Diskussioner om Accused  (0 diskussioner)
Kommentarer om Accused (18 st)
KyLLo (Anmäl)   10/12 2017
Riktigt närgången och fångar verkligen den krypande stämningen. Att man gillar Jakten är ju inget som den här filmen ska belastas för.
Kalkonhönan (Anmäl)   9/1 2015
Som en fattigmansversion av Jagten.
Krille80 (Anmäl)   22/12 2014
Ett riktigt bra och välspelat drama som tar upp ett svårt ämne och levererar filmens historia med en riktigt obehaglig och äcklig underton. Man vet aldrig riktigt under resans gång var man har berättelsen eller karaktärer vilket är helt underbart då den blir allt annat än förutsägbar. Här finns scener som riktigt tar ett grepp om hjärtat och vrider till. Troels Lyby är mycket bra i huvudrollen. Det finns mycket vi svenskar kan lära av danskarna när det gäller att berätta en historia på film.
Hypostas (Anmäl)   3/8 2014
Välgjord film, men jag blir av någon anledning inte riktigt berörd och Sofie Gråbøls skådespeleri känns tyvärr inte helt övertygande mot slutet av filmen.
Sarakin76 (Anmäl)   31/5 2014
Jagten er mye bedre og frustrerende.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Accused