Anna Christie

Regissör:Clarence Brown
Utgivningsår:1930

Om Anna Christie:

Bör icke förväxlas med den alternativa språkversionen med samma titel från 1931

Anna återvänder till sin alkoholiserade far efter 15 år. Det visar sej att hon råkat ut för både det ena och det andra under sin bortavaro. Garbos första ljudfilm. Finns även i en tyskspråkig version.

Titel: Linje Lusta
Originaltitel: A Streetcar Named Desire
Regissör: Elia Kazan
År: 1951
Linje Lusta

Greta Garbo, Charles Bickford, George F Marion, Marie Dressler, James T Mack, Lee Phelps

Frances Marion

Drama, Romantik

Diskussioner om Anna Christie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anna Christie (15 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   7/10 2017
Den här filmens inledning är verkligen förfärlig, där var jag rädd för att jag hade givit mig in på en riktigt bedrövlig 30-tals-buskis, men som tur är blir allt bättre så fort Greta Garbo kommer in i handlingen. Det här är bara andra gången jag ser henne, men den karisma hon visar upp här gör mig sannerligen sugen på att se mer. Om hon nu var Hitlers favoritskådespelerska, så ska hon väl vara god nog åt mig också. Jag gillar annars sjömanstemat och de miljöer det ger upphov till, och att det är en pre-code-film gör att skildringen av fylleriet är mindre moraliserande än vanligt. Charles Bickfords karaktär är en riktig röv dock, han är väl en praktrepresentant för den tidens machoideal antar jag, och jag väljer ändå att se det som intressant att en karaktär som hade behandlats som en skurk av vilken film som helst idag, inte direkt behandlas så här. Men irriterande är han fanimej. Mycket av filmens handling är överhuvudtaget en produkt av dess tid, men att få stifta bekantskap med det är ju lite av poängen med att se en film från 1930. Värre då är att den är lite för teatralisk och stel, och även lite tunn kanske. Men det är mindre invändningar, jag gillade det här ganska mycket
Albion (Anmäl)   23/8 2016
Efter att idag ha gjort ett nytt besök på Garbomuséet i Högsby idag passade det bra att damma av Garbos första ljudfilm. Tyvärr är det ingen större filmupplevelse. Bedrövligt haltande i allt vad dramaturgi heter. Fyllesnack är inte något som får mig att jubla precis. Greta gör väl vad hon kan av eländet dock. Betyget landar på en svag 2;a, dvs 2-
sirkurt (Anmäl)   2/11 2012
Börjar riktigt bra och övertygande och det är kul att se Garbo på film för första gången, hon gör en spännande tolkning av Anna Christie och Marie Dressler var otroligt bra men historien blir lite trist efter ett tag och jag tappar intresset men absolut sevärd och vissa scener är riktigt bra.
hsimpson (Anmäl)   14/3 2012
Min första Garbo, och nog var den sevärd, om än en aning seg. Inte riktigt åldrats med stil, även om det alltid är trevligt med filmatiserade pjäser. Stabil trea.
NtoNW (Anmäl)   22/2 2012
Jag var inte alls förtjust i denna melodram med pinsamt endimensionella karaktärer. Alla skådespelare var helt under isen utom Marie Dressler, som höjer filmen till en tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anna Christie