Anna Karenina

Originaltitel: Anna Karenina
Regissör:Clarence Brown
Utgivningsår:1935

Om Anna Karenina:

Garbos version av Tolstojs klassiker. Anna Karenina är en vacker aristokratisk kvinna. Men överklasslivet i tsartidens Ryssland får henne att känna sig ensam och otillfredsställd. Hon inleder ett förhållande med unge greve Vronskij.

Titel: Mata Hari
Regissör: George Stevens
År: 1939
Genre: Action, Äventyr, Krig
Gunga Din - lansiärernas hjälte

Greta Garbo, Fredric March, Freddie Bartholomew, Maureen O'Sullivan, Basil Rathbone, Reginald Owen, Gyles Isham, Reginald Denny

Salka Viertel, Clemence Dane, S N Behrman

Drama, Romantik

Diskussioner om Anna Karenina  (0 diskussioner)
Kommentarer om Anna Karenina (30 st)
KimEkberg (Anmäl)   11/8 2017
hur fan kunde count tolstoy junior tillåta en sådan travesti. de måste mutat hen med dollarbuntar och McDonnaldskuponger.
sirkurt (Anmäl)   11/2 2013
I och för sig tappar jag intresset lite då och då och det känns något bisarrt när de pratar engelska ibland men trots det tycker jag att det var en väldigt välgjord, snygg film som känns ovanligt fräsch för att vara från 1935. Greta Garbo imponerade också stort, hon var fantastisk och bäst här av de få filmer jag sett henne i.
nathaliew (Anmäl)   6/10 2011
Man ska nog se den som en egen film och inte i jämförelse med boken då de uppenbart inte lyckats att få med all handling på ca 90 minuter. De hastar sig igenom handlingen och allt går i racerfart. Garbo är fantastisk som Anna Karenina och Rathbone som maken, medan March är svagare som Vronsky men är ändå ok. Älskar första och sista scenen med Garbo, underbar regi och skådespeleri!
Esettlokko (Anmäl)   17/8 2011
Garbo presterar bättre än vanligt, och hennes språk är också betydligt vackrare. Bra version av romanen, men man saknar en bredare ramberättelse. Dock känner man komplexiteten, och filmen lyfter mot slutet som sig bör.
Astrojacob (Anmäl)   29/5 2011
Inte Garbos bästa men ändå en ren njutning o med fascinerande kärleksdrama. Vid åtminstone fem tillfällen yppar den gudomliga ordet "alone" i olika meningar.... hennes eget favvo. Skulle stått på hennes gravsten; "I want to be alone". Bra Fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Anna Karenina